• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home In de kijker

Karel Goeyvaerts: de beminnelijke vernieuwer

door: Wynold Verweij
3 februari 2023
in In de kijker
Leestijd:7 minuten
A A
Karel Goeyvaerts: de beminnelijke vernieuwer
© Gerrit Op de Beeck

© Gerrit Op de Beeck

Share on FacebookShare on Twitter

ookinteressant

EVIL PENGUIN van platenlabel tot filmproducent

Componerende vrouwen aan de piano: Amy Beach

Dimitri Arnauts-Kolokolov gebeten door Bach

Vandaag is het dertig jaar geleden dat de componist Karel Goeyvaerts onverwacht overleed. Hij was pionier op veel gebieden: integrale seriële muziek, elektronica en minimal music. Hij staat bekend als een hardwerkende en betrokken musicus, die gerust met wat minder bescheidenheid de geschiedenis had mogen ingaan.

Karel Goeyvaerts (1923 – 1993) studeerde piano, harmonie, contrapunt, fuga, compositie en muziekgeschiedenis aan de conservatoria van Antwerpen (1943-1947) en Parijs (1947-1951). In Parijs was hij onder andere leerling van Darius Milhaud (compositie) en Olivier Messiaen (analyse). Vooral Messiaen (1908-1992) liet een grote indruk op hem na. De Sonate voor 2 piano’s, geschreven in 1950-51, leunt zowel op de ritmische vernieuwingen van Messiaen en de seriële techniek van Anton Webern (1883-1945), waarvan Goeyvaerts gedetailleerde (structuur)analyses maakte.

Nono, Stockhausen en Goeyvaerts in Darmstadt

In 1951 nam hij deel aan de legendarische Ferienkurse in het Duitse Darmstadt en ontmoette daar o.a. de avant-gardisten Luigi Nono en Karlheinz Stockhausen. Hij en Stockhausen werden vrienden.  In 1953 realiseerden Goeyvaerts en Stockhausen, samen met enkele andere componisten, de eerste muziek die geproduceerd werd met behulp van elektronische generatoren (in de studio’s van de WDR in Keulen). In 1957 trok hij zich tijdelijk terug uit de muziekwereld, maar hij bleef componeren. Nadat hij tot 1970 vooral werkzaam was geweest als vertaler, werkte Goeyvaerts in de hierop volgende vier jaar bij de Vlaamse radio, de toenmalige BRT. Hij werd gedetacheerd als redacteur van elektronische muziek in Gent bij het aldaar gevestigde instituut voor psychoakoestiek en elektronische muziek IPEM. Van 1974 tot 1987 had hij bij de BRT dezelfde functie voor de sector eigentijdse muziek. In 1992 werd Goeyvaerts aangesteld als titularis aan de Musicologische faculteit van KU Leuven.

Integraal serialisme

Goeyvaerts is vooral bekend om zijn seriële muziek met Anton Webern als voorbeeld. Hij was de eerste componist die een werk schreef waarop het serialisme op alle muzikale parameters was toegepast. Serialisme staat voor een compositietechniek waar de twaalf tonen van het octaaf georganiseerd worden in een reeks. Die reeks vormt dan de structurele basis (spelregels). Webern paste dit systeem op zowel muzikale inhoud als de muzikale vorm toe.

En Karel Goeyvaerts ging nog enkele stappen verder. Hij werkte dit seriële principe niet alleen op het niveau van de toonhoogte uit maar ook op het niveau van ritme, klankintensiteit en articulatie. Hiermee trad hij in het voetspoor van Olivier Messiaen’s pianostudie Mode de valeurs et d’intensités (1949) waarin het toonmateriaal op verschillende niveaus (toonhoogte, duur, sterkte en aanslagwijze) wordt georganiseerd. Na enige overgangsstukken wordt nu Goeyvaert’s Sonate voor 2 piano’s (1950-1951) beschouwd als de eerste integrale seriële compositie in de muziekgeschiedenis. Het was een betekenisvolle stap naar volmaakte zuiverheid.

Elektronica

Goeyvaerts was ook één van de eersten die zich in de richting van de elektronische muziek begaf, waardoor hij zowel in de compositie als in de uitvoering (tape) nog meer structuur kon aanbrengen. Nummer 4 met dode tonen (december 1952) was de aanleiding voor deze primeur: het is de eerste partituur die gespeeld moest worden met zuiver elektronische middelen.

Ook de ondertitel van Compositie Nummer 5 (“met zuivere tonen”) heeft zijn naam niet gestolen: de abstracte klankstructuur wordt gekenmerkt door een verregaande zuiverheid. Het gaat met name over het gebruik van elektronische klankgeneratoren en modulatoren waardoor de verschillende parameters in de muziek oneindig veel meer gedifferentieerd konden worden. Tussen een chromatische halve toon (de kleinste afstand in ons toonstelsel) ligt bijvoorbeeld nog een groot aantal toonniveaus die niet gebruikt konden worden omdat de traditionele muziekinstrumenten daarvoor niet geschikt waren.

Daarnaast zijn toonduren die wegens extreem korte of lange waarden, niet weergegeven kunnen worden in ons notatiesysteem, wel realiseerbaar door middel van elektronica. Ook bood het gebruik van elektronische middelen de mogelijkheid om de klanken letterlijk ‘uit te zuiveren’. Tezamen met een grondtoon (de toon die wij waarnemen) klinkt immers een groot aantal boventonen mee die uiteindelijk de klankkleur bepalen. Met behulp van elektronische klankgeneratoren kon men veel meer timbres in beeld brengen. Opvallend bleek het gebruik van sinustonen, waaruit alle boventonen weggefilterd zijn en er nog enkel kale grondtonen overblijven.

Compositie voor piano en tape (1964)

Minimal music

Andere werken vertonen kenmerken van minimal music. Pour que les fruits mûrissent cet été (1976) sluit verbazingwekkend goed aan op Compositie Nummer 5 dat volgens de seriële techniek is geschreven. Goeyvaerts heeft daarmee laten zien dat rabiate vijanden van serialisme, zoals de Amerikaanse componist Philip Glass, soms last hadden van kortzichtigheid. De vijf Litanieën die hij vervolgens tussen 1979 en 1982 volgens deze techniek schreef, vormen zonder twijfel het hoogtepunt van deze groep werken. Goeyvaerts voerde de soberheid en reductie van middelen, kenmerkend voor deze “minimal music” door naar het esthetische niveau.

In zijn laatste omvangrijke werk, de grootschalige opera Aquarius (1983-93), vloeien al deze elementen samen. Dit werk vormt een synthese van de nieuwe technieken die Goeyvaerts in zijn werk gebruikte. De vocale bezetting telt acht sopranen en acht baritons die alleen gezamenlijk optreden. Er is een orkest, er is een vaag apocalyptisch-astrologisch thema, maar verder geen personages, geen voldragen libretto, geen begrijpelijke tekst. Wat resteert drukt de verwachting uit dat in het tijdperk van de Waterman (over ruim honderd jaar) iedereen de plaats zal bekleden die hij overeenkomstig de eigen bekwaamheden verdient. Het werk wordt ook wel getypeerd als “heimwee naar de toekomst”. Met een beetje goede wil kan men zeggen dat Goeyvaerts hier naar zichzelf verwijst.

© Annemie Augustijns
© Annemie Augustijns
© Annemie Augustijns
© Annemie Augustijns
© Annemie Augustijns
© Annemie Augustijns

Luistertips:

Karel Goeyvaerts, Sonate Nr. 1 voor twee piano’s – Champ d’Action

Olivier Messiaen, Mode de valeurs et d’intensités – Raymond Shon (piano)

Karel Goeyvaerts, Nummer 4 met dode tonen

Karel Goeyvaerts, Pour que les fruits mûrissent cet été – Le Florilegium Musicum de Paris

Karel Goeyvaerts, Litanie II – Koninklijk Conservatorium van Brussel

LUNALIA viert samen met I SOLISTI en MATRIX

Dit jaar zou de Belgische componist Karel Goeyvaerts 100 jaar geworden zijn. Dat viert LUNALIA samen met I SOLISTI en MATRIX, Centrum voor Nieuwe Muziek. Met het festivalmotto You’ll never be alone anymore’, ontleend aan een compositie uit 1975, komt er een baken van muzikale hoop naar Mechelen. Ensemble in residentie I SOLISTI brengt een ode aan het baanbrekende werk van Goeyvaerts in meerdere concerten en MATRIX presenteert de pop-up tentoonstelling Goeyvaerts Gespiegeld. Kom het ontdekken tijdens LUNALIA, van 22 april tot 7 mei in Mechelen.

22.04 Openingsconcert You'll never be alone anymore

Tijdens het openingsconcert slaan de musici van I SOLISTI en van Niniwe de handen in elkaar. Samen omarmen ze het publiek met muziek gaande van Karel Goeyvaerts’ Zang van Aquarius tot en met Charlie Chaplins Smile. Verwacht je aan een eigentijds muzikaal maanritueel.

27.04 100 % Karel Goeyvaerts

Karel Goeyvaerts stond mee aan de wieg van het serialisme, de elektronische muziek en minimal music en dan is er nog zijn absoluut unieke Aquariusproject. België mag trots zijn op deze muzikale zoon. De musici van I SOLISTI, pianist Jan Michiels en sopraan Liesbeth Devos zorgen samen met musicoloog Mark Delaere voor een passende ode. 

Goeyvaerts gespiegeld

Dertig jaar na zijn plotse overlijden leest de biografie van componist Karel Goeyvaerts nog steeds als een roman. Hoewel zijn naam buiten ons land niet altijd een belletje doet rinkelen, was het Karel Goeyvaerts die in de zomer van 1951 op kousenvoeten de inmiddels legendarische Ferienkurse für neue Musik in Darmstadt veroverde met de eerste bladzijden integraal seriële muziek. Hij drukte daarmee een onuitwisbare stempel op de na-oorlogse avant-garde, maar zeven jaar later beleefde hij de Wereldtentoonstelling in Brussel als Sabena-agent. Rond die tijd hield hij het componeren (eventjes) voor bekeken, om zijn muzikale carrière daarna bijna even vlot terug op de rails te zetten en uiteindelijk in het laatste decennium van zijn leven met zijn opera Aquarius opnieuw een nieuw tijdperk in te luiden. Redenen genoeg om de pop-up tentoonstelling Goeyvaerts gespiegeld van MATRIX tijdens dit jubileumjaar in Mechelen te presenteren, van 22 april tot 30 mei.

lunalia.be
Tags: 20e-eeuwse muziekKarel Goeyvaerts (1923-1993)Muziek van eigen bodem
Vorig artikel

Festival Kortrijk met festivalartiest Julien Libeer

Volgend artikel

Puzzle | Sophie Pacini

Wynold Verweij

Wynold Verweij

Wynold Verweij heeft journalistiek als achtergrond. Hij was redacteur van NRC Handelsblad en correspondent in New York en Brussel. Na enkele omzwervingen in het bedrijfsleven en het advieswezen heeft hij zich toegelegd op studies filosofie en muziekgeschiedenis aan de KU Leuven. Hij is gefascineerd door klassieke muziek die nu wordt gecomponeerd en is voortdurend op zoek naar nieuwe melodische mogelijkheden, uitdagende orkestraties en prikkelende esthetiek.

Ook interessant:

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja
Concerten

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

28 september 2023
François GLORIEUX (1932 – 2023)
Nieuws

François GLORIEUX (1932 – 2023)

28 september 2023
Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
François Glorieux blaast 90 kaarsjes uit
Nieuws

In Memoriam François Glorieux

24 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Volgend artikel
Puzzle | Sophie Pacini

Puzzle | Sophie Pacini

Muzikale ontmoeting in Rome met Musica Gloria

Muzikale ontmoeting in Rome met Musica Gloria

Masterpieces for Saxophone Quartet

Masterpieces for Saxophone Quartet

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.