“Vijf jaar is een houten jubileum, de tijd gaat snel, wat is nu vijf jaar? Het is al vijf jaar dat de beiaard in onze kerktoren is geïnstalleerd. Mijn moeder was vijf jaar toen de tweede wereldoorlog uitbrak. Die duurde vijf jaar. Wat duurden die jaren lang. Momenteel zijn er ernstige oorlogen gaande. Laten we Een Minuut Stilte houden voor Vrede”… Zo sprak de dienstdoende burgemeester van het rustige Brabantse stadje Aarschot een met publiek goedgevulde kerk toe voor het ‘Jubileumconcert’ ter gelegenheid van – al – vijf jaar Vredesbeiaard.
Op 11 november 2018, 100 jaar na het einde van WO I werd in Aarschot de Vredesbeiaard ingehuldigd. Een fris en tegelijk warm klinkend instrument, al zou het op deze viering maar kort bespeeld worden door de Ierse beiaardier Adrian Gebruers (zijn vader was Antwerpenaar). Het grote muzikale woord was, na het korte woord van de burgemeester, aan de Brassband Hombeek en de kamerbeiaard van de Koninklijke Beiaardschool, opgesteld voor het prachtige gotische doksaal in de Onze-Lieve-Vrouwekerk.
De kamerbeiaard is een instrument dat in een zaal of kerk kan geplaatst worden en dan solo of samen met andere instrumenten wordt bespeeld. Voor dit concert zou deze kamerbeiaard zowel solo bespeeld worden als samen met de Brassband Hombeek. Aan het beiaardklavier zat de Mechelse stadsbeiaardier Eddy Marien, de brassband stond onder leiding van de zeer getalenteerde muzikale duizendpoot Stan Niewenhuis.
Het werd een sfeervol concert met een programma vol afwisseling van ernstig tot meer populistisch klassiek. Het startte met de opwekkende mars, een soort oproep tot (hopelijk snel komende) Vrede, ‘The Britisch Grenadiers, een werk uit de 17de eeuw. Net zoals de meeste composities waar de brassband en de beiaard samen speelden, was het bewerkt door de 19-jarige componist-percussionist Lennert Van Laenen.
Riskanter was het samenspel van de brassband en de beiaard met het Concerto in A van Bach naar Vivaldi. De klokken klinken gewoon uit, je kan ze niet dempen en ik vreesde dat het toch wat rommelig zou gaan klinken. Dit was niet zo, allicht omdat het om een kleinere beiaard gaat enerzijds en omdat anderzijds de beiaardier sterk accentueerde en wat schrapte in de invullende bas en versieringen. Voor de gelegenheid was de Japanse Ambassade vertegenwoordigd en voor hen speelde Eddy Marien het fijne, gevoelige Sakura Sakura, het bekendste Japanse volksliedje.
Na twee bijzonder knappe werken van de fel ondergewaardeerde componist Jos Lerinckx ((Halle, 13 juni 1920 – Mechelen, 23 december 2000) die een opmerkelijke applaus mochten genieten, werd het luisteren naar een indrukwekkend werk ‘Crescent City Cortege’ van de componiste Rebecca Lundberg die met deze compositie terecht finaliste was van de International Brass Band Composer Competition in Dallas (organisatie BrookWright Music) in 2020. Als tussendoortje schonk de (bijna) jarige beiaardier nog het Ongeschreven Postludium van Jef Denyn aan de luisteraars. Een uitzonderlijk lyrisch werk dat tot in het diepste van je ziel dringt.
Met de nodige flair rondde dit feestelijk concert (bijna) af met een greep uit West Side Story van Leonard Bernstein. Het evenwicht tussen de beiaard en de brassband was zeer sterk. Meer dan vermeldenswaard is ook de hoogstaande kwaliteit van de Brassband Hombeek die volledig draait op liefhebbers. Enkele aanwezige Amerikaanse musici konden het haast niet voor waar aannemen dat dit geen doorwinterde professionelen zijn.
De organisator van de avond, Marc Van Eyck, de man die tevens van A tot Z zorgde voor het realiseren van het beiaardproject werd terecht in de bloemen gezet. Hij kreeg nog een onaangekondigde muzikale groet met “Ik zeg u geen Vaarwel”.
Wat een geslaagde avond toch!
- WAT: Jubileumconcert 5 jaar Vredesbeiaard
- WIE: Brassband Hombeek o.l.v. Stan Niewenhuis, beiaardier Eddy Mariën
- WAAR & WANNEER: Onze Lieve Vrouwekerk Aarschot, 25 november 2023
- FOTO’S: Bart Verhaeghe