Frank Van Laecke, Sam Verhoeven en Allard Blom werken al lang samen: een gouden triumviraat. Van Laecke zorgde voor het script, Blom voor de liedteksten, Verhoeven voor de muziek. Voeg daarbij nog de sfeervolle en sprankelende regie/choreografie van Martin Michel en je krijgt een juweeltje. Deze productie ging in 2013 in première met in de hoofdrol Leki. Nu werd de hoofdrol toevertrouwd aan Sandrine.
Nieuwe versie
Het oorspronkelijke script werd weer ter hand genomen, compleet herwerkt en uitgediept. Al de verschillende facetten van het rijk gevulde leven van Josephine Baker komen aan bod. Josephine B. vertelt het verhaal van ‘s werelds bekendste revuester.
Josephine Baker.
Met deze productie doen deze vier heren de nalatenschap van Josephine Baker alle eer aan. Een vrouw omhangen met een aureool en mysterie. Ze was meer dan een statement. Wat ze gedaan heeft op maatschappelijk vlak, in casu rassendiscriminatie, in een tijdsgewricht waarin dat nog klemvast zat, is fenomenaal te noemen. Haar durf en lef ook. Bij leven kreeg ze de hoogste Franse onderscheidingen. Een voorstelling die geschreven is als een revue, die ook de snelheid heeft van een revue, ook het uiterlijk vertoon heeft van een revue, met in de kern van die revue het verhaal van een uitzonderlijke vrouw. Ze leefde negen levens in plaats van één: danseres, zangeres, actrice, verzetsstrijdster, activiste, ster, moeder, wereldverbeteraar… en vrouw. Een uniek levensparcours dat gewoonweg vraagt om er een ontroerend en aangrijpend verhaal rond te spinnen. Dat is niet voor 100, maar de volle 200 % geslaagd!
Uitgangspunt
Vorig jaar beloonde de Franse president Macron Josephine Baker met de ultieme eer. 46 jaar na haar dood werd ze bijgezet in het Pantheon in Parijs tussen andere helden en grootheden uit de Franse geschiedenis. Regisseur Michel Martin vroeg zich af: hoe zou Josephine B daarop reageren? Josephine verschijnt ten tonele en blijft er vrij nuchter onder. De revue ontrolt zich als een assemblage, een lange flashback die reflecteert over de belangrijkste momenten uit haar leven. Ze was geen speeltje, gemanipuleerd door mannen die de touwtjes, het geld en de macht in handen hadden. Eerder andersom.
Van onderdrukking naar vrijheid
Ze startte haar carrière bij een dansgezelschap in Philadelphia. Enkele jaren later verhuisde ze naar New York waar ze een rol kreeg in de show Chocolate Dandies, waarin voornamelijk mensen van kleur belachelijk gemaakt werden. Tijdens een show werd ze ontdekt door een gezelschap van zwarte artiesten. Ze traden ook op in Parijs met “La revue Negre”. Hier start de line-up van een ongelooflijk levensverhaal. Sandrine trekt de rol naar zich toe met een natuurlijke vlotheid, stijlvol en geraffineerd. Wat een podiumprésence en wat een gouden stem: wereldklasse! Ze creëert een energieveld om zich heen en veroorzaakt rimpelingen in alle richtingen. We zien een optreden in het beroemde theater Folies Bergère in 1926. Daar danste Josephine in een bananenrokje ‘La danse sauvage”. Ze zette de boel op stelten met haar blote borstjes en pikant bananenrokje om haar swingende heupen. Regisseur Michel Martin brengt deze scène suggestief en respectvol in beeld. Dit optreden gaf Josephine een sterrenstatus. Het publiek noemde haar ‘de zwarte parel’. Het lijflied van Baker mocht niet ontbreken “J’ai deus amours: mon pays et Paris”. Frankrijk sluit Josephine in de armen, het wordt later haar tweede vaderland. Naast Sandrine staat er een ensemble van acht zingende en dansende mannen op het podium die in pittige en burleske choreografieën Sandrine laten schitteren: zoals de verenact – Folies Bergère en Moulin Rouge waardig – en een parodie op de Duitse invasie. Uit dit gezelschap distilleren zich ook de echtgenoten, de verzetsman en Martin Luther King.
Een onverschrokken dame met potentie. Haar ideaalbeeld van de wereld nekt haar evenwel. Met geld omgaan is ook niet haar sterkste zijde. Deurwaarders leggen beslag op haar villa. Haar goede vriendin, prinses Grace Kelly, helpt haar uit de nood. Ze gaat ook weer optreden. Haar carrière omspant 50 jaar. De makers gingen van de idee uit: een revuester geef je geen eigen musical. Een revuester geef je een eigen revue. Josephine B. Is een wervelende, ontroerende, verrassende revue over haar turbulente leven.
Superlatieven komen te kort wat deze productie betreft. Sandrine, heeft het allemaal: de looks, discipline, is super getalenteerd en heeft een waanzinnig gave stem. Als ze “Paris Paname” zingt, zindert haar stem door je hele lichaam. Ze zet het hallucinante levensverhaal van Josephine B. op een beklijvende en sublieme manier neer in een hartverwarmende vertolking. Maar alles aan deze voortteling past als een secuur raderwerk in elkaar. Het decor is uitgepuurd: enkele verschuifbare wanden, een modulaire trap en enkele stoelen. Met enkel summiere ingrepen worden telkens andere situaties gecreëerd. Het orkest zit in de coulissen. Door het verschuiven van de panelen komen de instrumentalisten wisselend in beeld. De kostuums en kapsels zijn bijzonder mooi. Met een kleine ingreep transformeren ze naar iets compleet anders. Ze geven ook een mooi beeld van de roaring twenties. De choreografieën zijn afwisselend en vinnig. Een ensemble en orkest om te koesteren. Een voorstelling waar met liefde, power en inventiviteit keihard aan gewerkt is. Overweldigend… Een revue die je niet mag missen! Er volgen nog een heel reeks voorstellingen in het Fakkeltheater, daarna volgt een tournee langs CC. Deze productie hoort thuis op internationale podia.
Het publiek veerde na afloop als een knipmes recht voor een minutenlange staande ovatie. Ontroering alom: op de scène en bij het publiek.
Het is godgeklaagd dat Judas Theaterproducties uit de boot viel bij de subsidieronde. Wel heren en dames die daarover beslisten. Ga deze voorstelling zien, dan krijgt u voorzeker het schaamrood op de wangen en keert u vol schuldgevoel huiswaarts.
WIE: Judas Theaterproducties
WAT: Josephine B. – een leven in revue
WAAR: Rode Zaal Fakkel theater
WANNEER: 6 Oktober 2022