Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

  • Interview met Roland van Campenhout - Ei...

Interview met Roland van Campenhout – Eigen Thuis Classics 12

Hasmik Hrayr

Niet alleen benefietconcerten zoals het grootste aller tijden Live Aid of de jaarlijkse acties van Kom op tegen Kanker zetten heel wat mensen in beweging.

Roland Van Campenhout timmert aan de weg voor Eigen Thuis, centrum voor integratie van personen met een handicap. De sponsorwerving gaf hij jaren geleden een creatieve twist. Eigen Thuis Classics verenigt telkens een keure internationale musici en vocalisten uit Europa met een veelzijdig en verrassend programma. Deze jaarlijkse organisatie staat inmiddels vlot op de rails. Het is een fijne ervaring voor familie, sympathisanten én liefhebbers van klassieke muziek.

-We zijn dit jaar aan de twaalfde editie toe. Hoe kreeg de eerste editie vorm?

R.V.C.: Eerder bij toeval. Het was aanvankelijk niet de bedoeling om er een reeks van te maken. We hadden contact met iemand die in Eigen Thuis woonde. Wij verhuren studentenkamers. Twaalf jaar geleden verbleven twee pianisten uit Polen bij ons die aan het Conservatorium van Brussel studeerden. Ze hebben acht jaar bij ons gelogeerd. Bij Eigen Thuis worden er voor de bewoners allerlei activiteiten georganiseerd, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Met de subsidies alleen komt men niet rond. Dus worden er allerlei benefiets georganiseerd. Ik ben nogal bedrijvig in het verenigingsleven. Men contacteerde mij met de vraag of de muzikanten die bij ons verbleven niet bereid zouden zijn om een klein concertje te geven. We hebben de koppen bij elkaar gestoken… een avond pianomuziek zou mooi zijn. Composities die bekend in de oren klinken en het publiek kunnen boeien. Ze stelden zelf voor om er nog een paar andere muzikanten bij te betrekken. Het was zo’n succes dat de mensen vroegen om dat nog eens te organiseren. De weerklank was nóg groter. Zo is de wagen aan het rollen gegaan. Dat is beknopt verteld de ontstaansgeschiedenis van Eigen Thuis Classics. Bij ons in de regio een evenement waar naar uitgekeken wordt.

-De artiesten treden belangeloos op.

Ja, het enige wat we betalen zijn hun transportkosten. In een maatschappij waar alles om geld draait is dat een fantastisch mooie geste van deze jonge muzikanten en vocalisten.

-Waar rekruteert u die?

Ik ben met de muzikanten die bij ons thuis verbleven verschillende keren mee geweest naar het conservatorium om kennis te maken met verschillende muzikanten en hun docenten. Die vonden het interessant dat hun studenten, en dan vooral de buitenlandse studenten, een podium kregen. Ze zijn hier niet bekend en hebben amper sociale contacten. Ze kunnen hun vorderingen alleen maar laten horen tijdens concertjes in het conservatorium zelf. Dat blijft bij incrowd. Spelen voor een ander publiek, een live audience is een heel andere en verrijkende ervaring. We werken vooral met masterstudenten. Ik heb er een gewoonte van gemaakt om eerst eens naar de muzikanten en vocalisten te gaan luisteren vooraleer ik hen contacteer.

-U biedt een podium voor jong muzikaal talent.

Podiumervaring is belangrijk. Leren omgaan met stress. De kunst van verbinding ontdekken.

-Solidariteit in symbiose met kunst.

Inderdaad, iets mooier bestaat toch niet! Eigen Thuis is een tehuis van gehandicapten. Ze starten binnenkort een nieuwbouw. Dat bouwproject sleept door allerlei omstandigheden al een tijdje aan. Nu wordt het concreet, de opbrengst van Eigen Thuis Classics 12 gaat daar integraal naartoe.

-Zit er een rode draad in het programma, wordt er rond een thema gewerkt?

Neen. In het begin hebben we dat een paar keer geprobeerd met een editie opera en oude muziek. We zitten met een heel gemengd publiek en een hele avond zang wordt niet zo geapprecieerd. We proberen nu een beetje tegemoet te komen aan alle voorkeuren en smaken. We hebben een viool/piano duo (Hrayr Karapetyan en Hasmik Manukyan – hun thuisland Armenië); een zang & piano trio (Velichka Minkova, mezzo-sopraan uit Bulgarije; Lissy Aydoslu, sopraan met Belgisch/Turkse roots en Katarzyna Hajduk piano uit Polen) – dan Four Trompets (Clémant Cherencq Frankrijk, Emma Duret België, Corentin Duveau Frankrijk en Beatriz Gonzáles Spanje).

-Valt de keuze op gekend werk om een breed publiek aan te spreken of wordt er gekozen voor een meer gedurfde en avontuurlijke insteek?

Beide komen aan bod. We hebben ooit iemand gehad die experimentele muziek bracht met allerlei elektronische klanken. Dat zorgde weer voor gemengde reacties. Een deel van het publiek vond dat geweldig, anderen waren een beetje geshockeerd: is dat ook muziek?!

-Wat biedt het programma dit jaar?

Het duo uit Armenië heeft al twee cd’s uitgebracht: één met Belgische componisten en de andere met Armeense componisten. Ze gaan een mengeling brengen van de twee. Het trio: de ene zangeres vertolkt een paar bekende aria’s uit opera’s en de andere vindt meer haar gading in het lied genre. Ze brengen transparante en melodierijke melodieën. De pianiste is echt gespecialiseerd in de begeleiding van zangers. De 4 blazers spelen klassieke werken en ook enkele nummers uit het brass genre.














-Het publiek wordt de laatste tijd druk bevraagd: er is de oorlog in Oekraïne, de aardbeving in Turkije en Syrië, Kom op tegen Kanker… Het budget van iedereen is beperkt. Is er nog voldoende belangstelling?

Belangstelling wel. We hebben nog vijf weken voor het concert. Vergeleken met andere jaren loopt het gelijk op. Natuurlijk, de ingang is gratis, hoeveel de mensen gaan doneren, want ze mogen geven wat ze willen, blijft een vraagteken. Door de band halen we een gemiddelde tussen de  4 en € 5.000. De kosten voor het concert worden gedragen door sponsors.

-Met het concert bij te wonen én uiteraard een gift te schenken doen de mensen aan een goed doel en wordt er voor Eigen Thuis een concreet verschil gemaakt.

Absoluut. Het gaat bij ons zoals bij de officiële goede doelen. Vanaf € 40 kan er een fiscaal attest verkregen worden. Dan moeten ze wel via een overschrijving werken. Ons opzet is dat de mensen genieten en we zijn gelukkig met elke gift: de ene geeft misschien maar € 5 en een andere € 50 of € 100. De som van de delen maakt het geheel.

-U rekent op een golf van solidariteit?

Ik ben positief. Meestal loopt het goed.

-U kunt al terugblikken op een mooi parcours. De jonge mensen die hier praktisch debuteerden. Zijn er bij die na hun passage een mooie carrière uitgebouwd hebben?

Zeker, vooral in zang hebben we zeer getalenteerde mensen gehad die stilaan naam en faam genieten zoals de Nederlandse sopraan Esther Kouwenhoven, ze schitterde in de opera Rigoletto bij de Schone Kompanie/Muziektheater Transparant. Shoushik Barsumian uit de US, ze haalde de 1ste ronde van de Koningin Elisabethwedstrijd net zoals Ekatarina Romanova uit Rusland. Zij is nu vast lid van het Koor van de Opera van Vlaanderen.

Het viool en piano duo uit Armenië dat nu gaat optreden speelt veel concerten in binnen- en buitenland en stapelt de prijzen van internationale wedstrijden op elkaar. Daar kun je alleen maar superlatieven op kleven.

Eigen Thuis Classics 12 belooft eens te meer een prachtig concert te worden. 

WAT:Eigen Thuis Classics 12

WAAR: Onze-Lieve-Vrouwekerk – Zevensterre – Beigem (Grimbergen)

MUZIEK:Viool: Hrayr Karapetyan & Hasmik Manukyan, Zang en piano: sopraan Lissy Aydoslu, mezzo-sopraan Velichka Minkova, Piano Katarzyna Hajduk, Four Tumpets: Clément Cherencq, Emma Duret, Corentin Duvea, Beatriz González

Organisator: Roland Van Campenhout

WANNEER: 21 April 2023

Details:

Titel:

  • Interview met Roland van Campenhout - Eigen Thuis Classics 12

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –

© 2024 klassiek-Centraal.be - Alle rechten voorbehouden.