Slechts twee componisten kozen Ian Bostridge en Aaron Wajnberg voor hun recital als benefiet voor Kom op tegen Kanker in Amuz op 7 maart: Franz Schubert en Benjamin Britten. Maar het leverde een intens concert op, waarvoor de zaal van Amuz best nog voller had mogen zitten.
Van Schubert werd een selectie uit Winterreise gebracht. Bostridge verscheen op de scène met zijn typische persoonlijkheid: ogenschijnlijk stijf-formeel en tegelijk met een aparte manier van spontaneïteit. Zijn stem is ideaal als uitdrukking van de treurnis die de cyclus doordringt. Wanhoop en uitzichtloosheid beheersen de liederen, die uitlopen op een verlangen naar de dood. De wrange, bittere klank maakt deel uit van het karakter van de stem van Bostridge. In liederen als Erstarrung of Rückblick belichaamt hij de emotie lichamelijk en vocaal. Het is zijn aantrekkingskracht en fascinatie. De inhoud van de liederen beheerst hem zodanig, dat hij via zijn beleving ervan het publiek aangrijpt tot in de ziel. Bewonderenswaardig hoe hij zijn stem blijft nuanceren en kleuren naargelang de emotie die het lied vereist. De expressie van zijn stem is onontkoombaar.
Hetzelfde geldt voor de minder bekende liederen van Benjamin Britten, Winter Words op tekst van Thomas Hardy. Britten componeerde de liederen in 1953 en ze verklanken de wrange humor van de gedichten van Thomas Hardy. De verloren onschuld van de kinderjaren maakt verfijnd plaats voor bitterheid. Ondanks de overheersende toon van wanhoop zit er her en der een hoopvolle klank in. Maar de bitter-zoete toon ontmaskert de hoop meestal snel tot een melancholische droom. De intonatie van Britten behoort gewoonweg tot de “authentieke” zangstijl van Bostridge, het komt over als zijn natuurlijke biotoop. De combinatie met Schubert kon niet beter gekozen zijn.
In Aaron Wajnberg had Bostridge een aandachtige partner die perfect op gelijke golflengte zat.
Aangezien het een concert ten voordele van Kom op tegen Kanker was, toch ook even dit: de getuigenissen tijdens de pauze waren niet alleen lof voor het werk van Kom op tegen Kanker in verband met de steun aan het wetenschappelijk onderzoek voor de behandeling van kanker, maar legden ook de vinger op de wonde van het soms schrijnend tekort aan empathie met de patiënt in de medische wereld. Maar gelukkig waren er ook positieve klanken over oncologische specialisten en hun ethische aanpak.
WAT: Before Life and after – Recital ten voordele van Kom op tegen Kanker
WIE: Ian Bostridge [tenor], Aaron Wajnberg [piano]
WAAR: Amuz Antwerpen
WANNEER: dinsdag 7-3-2023