De Grand Manège in Namen is een zeer ruime en aangename concertzaal met een bijzonder rijke en gevarieerde programmatie, die liefhebbers van de renaissance en barok to hedendaagse klassieke muziek aanspreekt. Het programma omvat een mix van instrumentale en vocale uitvoeringen, waardoor elke voorstelling een unieke ervaring biedt. Als thuisbasis voor het prestigieuze Festival Musical de Namur verwelkomt de zaal bovendien jaarlijks internationale topartiesten, wat het culturele aanbod nog verder versterkt en muziekliefhebbers uit heel België en daarbuiten aantrekt. Het Choeur de Chambre de Namur, de Capella Mediterranea, en de Argentijnse top-dirigent en ‘ambassadeur’ van namen Leonardo García Alarcón zijn er graag geziene gasten die telkens op een volle zaal kunnen rekenen.
Hoewel de parking naast het gebouw veel gebruikt en vaak volzet is, zijn er op wandelafstand verschillende openbare parkings in het centrum van Namen. Op de zeer toegankelijke website van de Grand Manège vindt de bezoeker naast het zeer ruime muzikale aanbod, ook voldoende informatie over parkeerplaatsen en toegankelijk.
Het onthaal verloopt altijd soepel en professioneel, zelfs bij een ruime toestroom van publiek. De behulpzame stewards staan klaar om bezoekers hun plaats aan te wijzen of om assistentie te bieden aan wie minder goed te been is. De comfortabele zitplaatsen met royale beenruimte zorgen bovendien voor een ontspannen concertbeleving.
De concerten in deze zaal alleen al, maken een uitstap naar het prachtige Namen al meer dan de moeite waard.
Een van de vele niet te missen concerten in de Grand Manège is de uitvoering van Acis et Galatée (Acis and Galatea, HWV 49) van Georg Friedrich Händel op donderdag 20 maart 2025. Dit meesterwerk van Händel, oorspronkelijk gecomponeerd in 1718, is een pastorale opera die de tragische, mythologische liefde tussen de herder Acis en de nimf Galatea vertelt. Händel componeerde deze versie van Acis and Galatea tijdens zijn verblijf op het landgoed van Cannons, aan de rand van Londen, waar hij werkte in opdracht van James Brydges, de latere hertog Chandos.
Na de oorspronkelijke versie van Acis and Galatea uit 1718, creëerde Händel later nog twee nieuwe versies van dit werk: een tweede in 1732 en een derde in 1739. Interessant om weten is dat ook Mozart, in 1788 voor een bewerking van het stuk zorgde!
Tijdens het concert in de Grand Manège zal de eerste, originele versie worden uitgevoerd, waarin Händel zijn pastorale inspiratie optimaal tot uiting brengt. Het stuk opent vreugdevol met een ouverture en het vrolijke Oh, The Pleasure Of The Plains, een lofzang over de schoonheid en sereniteit van het pastorale leven. In dit landschap vinden we de herder Acis terug, in stilte verliefd op de nimf Galatea, die ook op de herder verliefd is. Halverwege het verhaal verklaren bekennen ze elkaar eindelijk de liefde, die ze vieren in het uitbundige duet Happy We!
De sfeer slaat echter om met het dramatische Wretched Lovers, waarin het koor hen waarschuwt voor het komende onheil, Polyfemus, een cycloop die zijn zinnen heeft gezet op de mooie Galatea. Terwijl Acis en Galatea hun liefde bezingen in het prachtige duet The Flocks Shall Leave The Mountains, groeit de jaloezie van Polyfemus uit tot een verschrikkelijke haat. In een vlaag van woede en afgunst verplettert hij Acis onder een rotsblok, wat de tragische wending van het verhaal markeert.
Diepbedroefd en aangespoord door het koor dat haar aan haar magische krachten herinnert, besluit Galatea om Acis het eeuwige leven te schenken door hem te veranderen in een fontein. Dit brengt hem weliswaar onsterfelijkheid, maar de prijs is hoog: Galatea zal haar geliefde nooit meer nabij kunnen zijn. Ondanks de tragedie die het tweede deel kenmerkt, eindigt het werk met Galatea Dry Thy Tears, een troostende viering van Acis’ eeuwige leven, een ode aan de onsterfelijke liefde.
Het werk, geschreven in een charmante, speelse stijl, wordt beschouwd als een van Händels meest geliefde Engelse composities en weerspiegelt de elegantie en verfijning van de Engelse barok.
In de intieme en perfect uitgebalanceerde akoestiek van de Grand Manège belooft deze uitvoering een hoogtepunt te worden voor liefhebbers van Händel en barokmuziek in het algemeen.