Het Goeyvaerts Strijktrio en CC Sint-Niklaas verwelkomden de muziekliefhebber voor het vijfde caleidoscopische muziekfestival in Sint-Niklaas. Vijf concerten en gebak blijken weerom een onweerstaanbare combinatie.
Formule gourmand
De formule van het festival is uniek; niemand hoeft een concert te missen omdat drie artiesten of ensembles tussen het openings- en slotconcert hun concert gelijktijdig brengen. En dat doen ze driemaal zodat elk derde van het publiek hun muziek kan smaken. Het STEM dat de concerten huisvest, beschikt over een grote vierkante zaal, een klein theater en een breigoedmuseum dat vol oude nog werkende machines staat.
Le menu
Dit jaar beet het trio i.s.m. de Cappella Mariana de spits af. Twee werken van Arvo Pärt waaronder De Prufundis, klonken hemels in de grote zaal. (Het Goeyvaerts Strijkstrio bouwde met o.m een unieke en bekroonde uitvoering van de Stabat Mater een wereldwijde reputatie op die hen vorig jaar een bezoek opleverde aan de componist zelf.)
Daarna verdeelde het publiek zich dankzij het slimme trieersysteem in de drie groepen. Dit jaar waren het bierkaartjes met verschillende glimlach die men aan de neus kon hangen. Dat gaf een grappig effect.
Mireille Capelle bracht samen met de jonge sopraan Esther Elisabeth Rispens een unieke creatie waarin oud en jong om elkaar heen zongen met een onwerkelijk soundscape op de achtergrond die paste in het breigoeddecor. Het verraste publiek herkende fragmenten van Monteverdi’s lamentaties in de passionele verhaal.
In het museumtheater zong de Zwitserse Susanne Abbuehl samen met Stephan Oliva (piano) en Øyvind Hegg-Lunde (slagwerk). De jazzdiva had kort voor Passages nog de prijs Europees Jazz Muzikant van het Jaar ontvangen van de Académie Française. De mooie unieke set swingde met songs en improvisaties uit hun laatste cd. Deze jazz vertrekt vanuit het lied om een mooie levende invulling te krijgen door de gedreven pianospel van en de melodische klankrijke manier van drummen.
Ondertussen bracht het Goeyvaerts Strijktrio het strijktrio van Schoenberg (1946). Pieter Stas voorzag het publiek van een boeiende inleiding. Even later vulden ze met het verhaal dat Schoenberg trio eigenlijk is, de grote zaal. Telkens weer slagen zij erin deze voor velen ‘moeilijke’ muziektaal tot leven te wekken en hun publiek te boeien – of hoe een uitvoering ook 20E toonkunst kan verklanken tot een boeiende, verstaanbare en mooie muziek.
Tussen de eerste en de twee daaropvolgende sets kon het publiek genieten van heerlijk gebak van ‘Kers naast de Taart’ helemaal in de prijs inbegrepen. Iedereen wisselt er de eerste indrukken uit.
Het Tsjechische Cappella Mariana o.l.v. Vojtěch Semerád trakteerde op een hemels slotconcert. De polyfone harmonieën droegen teksten uit het Hooglied – het erotische liefdesgedicht uit het oude testament. Het lange uitbundige applaus voor deze mooie en door het publiek zeer gesmaakte interpretatie sloot de lange namiddag af.
Á la carte
Elk jaar opnieuw verzorgen het Trio en enkele vrijwilligers het programmaboekje. Dit jaar schreef Koen van Hoeylandt, auteur van o.m. ‘De slag om Los Permos: portret van een legerdienst’ een kleine prettige fantasie waarin we het trio herkennen. Naast de gebruikelijke bio’s zorgde Pieter Stas voor een interview met Susanne Abbuehl en ikzelf had een diepgaand gesprek in met een van Belgiës grote sopranen: Mireille Capelle. Dat interview kan u ook op Klassiek Centraal vinden.
Het unieke festival dat het Goeyvaerts trio georganiseerd wordt mogelijk gemaakt door de Stad Sint-Niklaas, CC Sint-Niklaas, STeM en vrijwilligers. Heb je het dit jaar gemist? Hou alvast de agenda voor februari 2019 in het oog.
- WAT: festival Passages V
- WIE: Goeyvaerts Strijktrio; Cappella Mariana, Vojtěch Semerád; Mireille Capelle; Esther Elisabeth Rispens; Susanne Abbuehl; Stephan Oliva; Øyvind Hegg-Lunde.
- WAAR: STEM Sint-Niklaas
- WANNEER: 18 februari 2018
- Foto: ©Creeping Mac Kroki