Fakkeltheater: Bellissama, Belcanto & bella musica

Deze concertreeks op zondagmorgen in het Fakkeltheater is uitgegroeid tot een amicaal evenement. Zeg maar, klassiek in een speciale divisie. Er wordt bruisend gemusiceerd en gezongen. Met een sprankelende woordenvloed praat gastvrouw Lissa Meyvis de verschillende werken aan elkaar en vertolkt met charisma ook enkele liederen. Achter de piano Lester Van Loock, cello Yunah Proost. Hun DNA is muziek. Ze schitteren op het kleine podium. Tragere delen afgewisseld met vurige stukken in een aaneenschakeling van tempo, cadans en sfeerschepping. Componisten, instrumentalisten, karakters die verschillende lijnen door elkaar weven in een perfecte en meeslepende dialoog.

Inkleding

Om de laatste restjes slaap uit de ogen te vegen en een warme, vredige sfeer te creëren start het trio met een Wiegeliedje van Lodewijk Mortelmans en voert het publiek vervolgens mee in passievolle Franse sferen met composities van Jules Massenet, Claude Debussy en César Frank.

Massenet vooral bekend van zijn grote opera’s componeerde ook kleine pareltjes zoals Elégie. In deze klaagzang spreidt de sonore klank van de cello een warm deken waaruit de stem van Lissa Meyvis opborrelt als een sprankelende champagne. Aansluitend en in dezelfde sfeer het lied C’est l’extase langoureuse van Claude Debussy. Zintuiglijke muziek, sensueel en betoverend. Instrumenten en zang die als een verliefd stel een samenspel vormen.

Het eerste deel wordt afgerond met Sonate A-Dur voor viool en piano’van César Frank in een arrangement voor cello van Jules Delsart. Ook deze compositie heeft met liefde te maken. De Belgisch/Franse componist César Frank droeg de sonate op als huwelijkscadeau aan zijn vriend Eugène Ysaÿe. Complex, sfeervol en melancholisch verschijnt deze sonate regelmatig in recitals en op opnames. De pianopartij is relatief lastig en vergt een grote techniciteit. Yunah Proost biedt met de warme klank van haar instrument weerwerk. Beide instrumentalisten houden het publiek in de ban en zorgen voor een ingetogen betovering. Pianist Lester Van Loock met zijn integere distinctie en geraffineerde zwierige stijl, de piepjonge celliste Yunah Proost fragiel en kwetsbaar en een bezielde passie. Beiden bruisen ze vanbinnen en leggen hun ziel in de muziek.

Andere horizonten

Na de pauze worden heel andere sferen in de muziek aangeboord. Lissa Meyvis brengt het publiek in de stemming met het lied Die Drei Zigeuner’van Franz Liszt als prelude voor De tweede Hongaarse rapsodie uit een serie van 19 rapsodieën voor piano op Hongaarse volksthema’s van Liszt. Een huzarenstukje en kolfje naar de hand van Lester Van Loock. Met zijn bezielde en sublieme spel brengt hij het publiek andermaal in vervoering. Een pianosolo die als een elektrisch geladen stroom van je kruin tot het puntje van je tenen loopt. Bellissama gaat, naast gekende werken, ook op zoek naar minder bekende pareltjes uit de muziekliteratuur. Lissa pakt uit met een frivool liedje van de hand van Ludwig Van Beethoven Der Kuss. Met aansluitend Seit ich gesehen, Frauenliebe und –leben van Robert Schumann waarmee we zowaar een beetje in #MeToo wateren verzeilen. Er is ook nog Lachen und Weinen van Franz Schubert en sopraan Lissa Meyvis ontpopt zich tot een kleine furie wanneer ze met enige ironie en leedvermaak recensenten op de korrel neemt in het lied Abschied van Hugo Wolf.

Er wordt afgerond met hetzelfde Wiegeliedje van Lodewijk Mortelmans maar in een andere toonzetting. Was dat een kleine hint voor een siësta later op zondagnamiddag?

Ook deze editie van Bellissama met jonge kunstenaars die vonken doen overspringen laten een diepe indruk na. Je hoeft geen grote muziekkenner te zijn om er door meegesleept te worden. Het was puur genieten.

Deze intimistische concerten in het café van het Fakkeltheater moeten zeker verder gezet worden. Rijk zullen de uitvoerders er niet van worden. Geen vorstelijke verloning maar liefde voor de kunsten drijft deze performers. Deze jonge talentrijke en gedreven kunstenaars verdienen grote podia en een navenante verloning.

WIE: Lester Van Loock [piano], Yunah Proost [cello], Lissa Meyvis [presentatie en zang]

WAT: Bellissama, Belcanto & bella musica

Muziek: Lodewijk Mortelmans, Jules Massenet, Claude Debussy, César Franck, Franz Liszt, Ludwig Van Beethoven, Robert Schumann, Hugo Wolf

WAAR: Fakkeltheater

WANNEER: zondag 8 januari – matinee 11u

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: