BOVARY

Michael De Cock en Harold Noben creëren een nieuwe opera naar Gustave Flauberts roman Madame Bovary

We kennen deze vrouw, we kennen haar verhaal: in een poging om de leegte van het bestaan te bedwingen, gaat Emma Bovary op zoek naar aandacht en minnaars. Een eerste, allesverterende maar illusoire liefdesaffaire is het begin van een kroniek gekenmerkt door onderdrukte verlangens, vluchtige momenten van koortsig geluk en leugens die de realiteit moeten toedekken – tot ze dat niet meer kunnen.

Met Madame Bovary bracht Gustave Flaubert in 1856 een revolutie teweeg in de literatuur. Het verhaal van de overspelige doktersvrouw die zich van het leven berooft, joeg zo’n schokgolf door Frankrijk dat het tot een rechtszaak kwam. Tot vandaag blijft Emma fascineren en leven we mee met haar onafwendbare ondergang. Misschien overvalt elk van ons wel eens het gevoel “Madame Bovary, c’est moi”?

Gedreven door hun gezamenlijke liefde voor deze negentiende-eeuwse cultroman werken Harold Noben en Michael De Cock nu voor het eerst samen aan een hedendaagse operaversie: Bovary. De KVS-directeur schrijft het libretto als een dramatische quasi-monoloog en geeft daarmee een lyrisch vervolg aan zijn theaterbewerking met co-regisseur Carme Portaceli. Harold Noben, een van ‘s lands grootste opkomende componisten, etaleerde zijn literaire feeling al eerder in de Munt met À l’extrême bord du monde (2020), een opera over de laatste dagen van Stefan Zweig. Ook nu levert hij een rijkgeschakeerde en toegankelijke partituur af die – Flaubert achterna – over niets gaat en toch alles bevat.

  • 00

    dagen

  • 00

    uren

  • 00

    minuten

  • 00

    secondes

Categorieën