Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

  • Een Triomfantelijke Start van de Zomer v...

Een Triomfantelijke Start van de Zomer van Sint-Pieter 2024: Bach Plus Brengt Händels Ode tot Leven

Het openingsconcert van de Zomer van Sint-Pieter 2024 in Leuven, uitgevoerd door het ensemble Bach Plus onder leiding van Bart Naessens, was een indrukwekkende start van dit jaarlijks weerkerend klassieke muziekfestival, dat intussen aan haar 23ste editie toe is. De Zomer van Sint-Pieter biedt van maandagen tot vrijdagen in de maanden juli en augustus een breed scala aan concerten, waarbij zowel gerenommeerde als opkomende artiesten de kans krijgen om hun talenten te tonen. Dit festival staat bekend om zijn toegankelijke middagconcerten, die een perfecte gelegenheid bieden om even te ontsnappen aan de drukte van de dag en te genieten van prachtige muziek in een sfeervolle setting. Het concert op de middag van 2 juli vond plaats in de Stadsschouwburg van Leuven, waar Händels meesterwerk “Ode for St. Cecilia’s Day” werd uitgevoerd in een betoverende en nauwgezette uitvoering die de toehoorders in vervoering bracht.

Händel schreef de “Ode for St. Cecilia’s Day” in 1739 ter ere van St. Cecilia, de patroonheilige van de muziek. Deze ode werd gecomponeerd voor de jaarlijkse viering van St. Cecilia’s feestdag, die traditioneel op 22 november valt. De tekst van de ode is een gedicht van John Dryden, geschreven in 1687, waarin de lof van St. Cecilia en de kracht van muziek wordt bezongen. De tekst gaat uit van een theorie van de Griekse filosoof en wiskundige Pythagoras, die stelde dat muziek de drijvende kracht is in de schepping van de wereld. De kracht waarmee Bach Plus deze ode doorheen de Leuvense Stadsschouwburg deed klinken, overtuigde ons alvast van deze stelling.

Vanaf de eerste noten werd het duidelijk dat Bach Plus met een diepgaande toewijding en respectvolle benadering Händels “Ode for St. Cecilia’s Day” tot leven bracht. Onder de bezielende leiding van Bart Naessens, die elke nuance van de compositie wist te doorgronden, vond het ensemble een perfecte balans tussen de diverse elementen van het werk. De solisten, Ilse Eerens (sopraan) en Charles Daniels (tenor), imponeerden met hun buitengewone vocale vaardigheden, waarbij ze technische perfectie combineerden met een diepe emotionele uitdrukking die het publiek raakte en ontroerde. Ilse Eerens’ heldere sopraan en Charles Daniels’ krachtige tenor vulden elkaar prachtig aan, waardoor hun  aria’s momenten van zuivere magie werden.

Niet alleen de vocale solisten schitterden, maar ook de instrumentale solo’s droegen bij aan de betovering van de uitvoering. Toshiyuki Shibata op de dwarsfluit en Tine Van Parys op cello wisten het publiek te bekoren met hun virtuoze spel, dat zowel subtiel als krachtig was en perfect paste in het kleurenpalet van Händels compositie.

De interactie tussen de solisten, het koor en het ensemble was naadloos en harmonieus. Elk muzikaal detail werd met zorg uitgevoerd, van de delicate melodieën in de aria’s tot de majestueuze uitbarstingen van het koor. Het geheel werd gedragen door de levendige interpretatie van Bach Plus, die niet alleen technische uitmuntendheid demonstreerde, maar ook een diepgaand begrip toonde van de emotionele en spirituele kern van de muziek.

Als geen ander weet Händel meesterlijk te balanceren tussen instrumentale passages, verstilde aria’s en triomfantelijke koorstukken. De climax van het stuk, “As from the power of sacred lays”, eerst subliem ingeleid door de sopraan en vervolgens majestueus door het koor naar het onvermijdelijke hoogtepunt gebracht, vormt de bekroning van de compositie. En je moet het Bach Plus nageven, dat ze dit grandioze meesterwerk alle eer hebben aangedaan.

Het publiek werd dan ook meegevoerd op een reis van verheven schoonheid en emotionele diepgang, waarbij elk moment een eerbetoon was aan de kracht van Händels meesterwerk en aan de bekwaamheid van de uitvoerenden om deze muzikale visie tot leven te brengen.

Het decor van de Stadsschouwburg in Leuven bood een ideale setting voor dit concert. De akoestiek van de zaal versterkte de rijke klanken van het ensemble, waardoor elke noot helder en vol tot zijn recht kwam. Het publiek, dat de zaal volledig had gevuld, reageerde enthousiast en beloonde de muzikanten met een welverdiend applaus aan het einde van de uitvoering. De solisten, het koor en de instrumentalisten ontvingen een welverdiend applaus voor hun uitstekende prestaties.

Het was een middag die niet alleen de kwaliteit en de passie van het ensemble Bach Plus benadrukte, maar ook de rijke muzikale traditie die de Zomer van Sint-Pieter met zich meebrengt. Dit concert zette een hoge standaard voor de rest van het festival en bewees wederom waarom dit evenement een vaste waarde is in de culturele agenda van Leuven, en vormt de perfecte start van een veelbelovende zomer vol muziek.

 

Details:

Titel:

  • Een Triomfantelijke Start van de Zomer van Sint-Pieter 2024: Bach Plus Brengt Händels Ode tot Leven

Wie:

  • Bach Plus olv. Bart Naessens Ilse Eerens (sopraan) Charles Daniels (tenor) Toshiyuki Shibata (dwarsfluit)

Waar:

  • Stadsschouwburg, Leuven

Wanneer:

  • 2 juli 2024

Foto credentials:

  • Jacques Kinnaer

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –

© 2024 klassiek-Centraal.be - Alle rechten voorbehouden.