Google’s zoekalgoritmen hebben onlangs een interessante vergissing onthuld. Zoekopdrachten naar ‘John Taverner’ leiden niet alleen naar de bekende renaissancemuzikant, maar brengen ook de 20ste-eeuwse componist ‘John Tavener’ naar voren. Het voorjaarsfestival van AMUZ, TAVE(R)NERinPRIMETIME, toont dat een ogenschijnlijke tikfout een boeiende ontdekkingsreis in de muzikale geschiedenis kan teweegbrengen. Wat weet u over Taverner en Tavener?
TAVE(R)NERinPRIMETIME, het voorjaarsfestival van AMUZ, licht van 11 tot en met 25 februari de verschillen en verbindingen tussen de Engelse componisten John Taverner (ca. 1490-1545) en John Tavener (1944-2013) uit. De eerste leefde in een Engeland dat onder de heerschappij van Hendrik VIII bol stond van religieuze tumult en werd daar geprezen om zijn prachtige, eindeloze melodieën die in een rijk contrapunt verweven zijn. De tweede ontwikkelde dan weer een eigen muzikale taal op basis van zijn spirituele reizen door diverse religies en filosofieën. Taveners composities hebben een mystiek karakter, ze vertellen ons over sterfelijkheid, lijden, verlossing en transcendentie.
Het perfecte drieluik
Drie concerten, telkens op zondag, brengen deze twee tijdloze figuren samen. The Tallis Scholars – die bovendien hun vijftigste jubileum vieren – schitteren met de fenomenale Missa Corona spinea van Taverner. Niet alleen zingen de sopranen in geen enkele andere mis uit het Engelse renaissancerepertoire zo hoog. Met deze zesstemmige mis zou kardinaal Wolsey eveneens de onverbiddelijke jaloezie van Hendrik VII over zich hebben afgeroepen.
Het legendarische viola-da-gambaconsort Fretwork, contratenor Iestyn Davies, en hoboïst Nicholas Daniel bouwen de brug tussen Taverner en Tavener. De instrumentaal uitgevoerde Missa Gloria tibi trinitas van Taverner vloeit naadloos over in twee verstilde, muzikale gebeden van Tavener.
Violiste Sylvia Huang en cellist Matthew Barley vervolledigen de cirkel. Samen met Young Belgian Strings brengen ze onder andere The protecting veil, de meest bekende instrumentale compositie van Tavener en een uitdaging voor Barley, die als cellist geen moment rust krijgt. Huang is als soliste te horen in twee andere composities van Tavener, Fragment for the Virgin en Tears of the angels. Wie beter dan Huang om Taveners zoektocht naar het ‘eeuwig vrouwelijke’ op haar viool tot leven te roepen?
Met TAVE(R)NERinPRIMETIME brengt AMUZ het beste werk van de twee Engelse componisten samen. Verwacht u aan concerten als waren het niet alleen muzikale ontdekkingen maar net zo goed spirituele ervaringen.
Praktisch
TAVE(R)NERinPRIMETIME vindt plaats op zondag 11, zondag 18 en zondag 25 februari in AMUZ. Tickets en info: https://amuz.be/tavernerinprimetime/
AMUZ geeft voor elk concert van TAVE(R)NERinPRIMETIME één duoticket weg. Wil je kans maken, stuur dan een mailtje naar ti*****@am**.be met daarin je favoriete concert van TAVE(R)NERinPRIMETIME en het antwoord op de vraag: “Welk ensemble sluit het concertseizoen 23|24 in AMUZ af?”