Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Drie keer pianistieke Beethoven zoals je hem wel… en niet kent

Natùùrlijk kennen we de vele pianowerken van Ludwig Van Beethoven. De man die zich eerst en vooral als pianist zag en nadien als componist. Zoals we intussen weten, besliste het lot dat hij een korte carrière als pianist zou kennen, maar tot zijn dood en alle jaren nadien – ook na ons heengaan – een enorm gewaardeerd componist zou zijn en blijven. Voor altijd. Eeuwig. En zo zijn er dus mensen die, jawel, eeuwig leven. Beethoven is zo een van de bewijzen…

Genoeg gefilosofeerd, op naar een jong verschenen trilogie – geen thriller, maar wel het muzikale tegendeel er van. In die cd’s horen we de Nederlandse Chinees wonend in Zwitserland muziek van een Duitser uitvoeren die in Oostenrijk componeerde en voor een kwart Vlaams-Brabander en Mechelaar was. Vandaar misschien dat Beethovens Ode an die Freude de Europese hymne werd?

muziek in de kapel partner van Klassiek Centraal

De pianist van dienst is de hoogbegaafde, innemende en zachtaardige See Siang Wong. Hij zocht wat verder dan de beschikbare partituren. Het Beethovenjaar 2020 naderde en iedereen die iets had met Beethoven, die dan 250 jaar jong zou zijn en fel gevierd werd, wilde wel wat doen voor die wereldburger. Een virus besliste dat het niet zou doorgaan en zo groeide er iets meer uitgebreid. See Siang Wong had ineens tijd om meer en dieper te neuzen in partituren voor piano die niet afgewerkt waren van de Bonnse Wener. “Als ik die nu eens vervolledig zoals Beethoven het mogelijk zou gedaan hebben?”, moet de pianist gedacht hebben en ja, wat doe je dan? Je werkt een en ander af. Dankzij Covid 19 kon er meer in de plaats van minder. Zelfs zo’n alles verstorende pandemie heeft haar voordelen. “Elk nadeel heb se voordeel”, zei voetballegende Johan Cruijff en zo kan de wereld nu genieten – letterlijk – van drie cd’s met gekend werk en met ontdekkingen die onafgewerkt archieven vulden, maar niet gespeeld werden.

De eerste CD van deze trilogie is getiteld ‘Fantasia”, de tweede ‘Childhood’ en de derde ‘Unheard’. We horen meer dan alleen piano. See Siang Wong kon niemand minder dan dirigent Sir Roger Norringthon en zijn orkest, het London Philharmonic Orchestra verleiden om samen met hem voor dit uitgebreide project te gaan. Het maakt het allemaal nog vollediger. Wong schreef zelf de cadensen – eigenlijk een ‘must’ daar het destijds heel normaal was dat de uitvoerende muzikant een cadens uitwerkte als een soort bravoure om zijn kunnen meer dan dik in de verf te zetten. Zoveel pretentie toont Wong niet, de cadensen lijken van Beethoven zelf. Als je niet weet dat Wong ze schreef, sta je er niet bij stil. Zo is het ook met de (on)voltooide werken die helemaal uit Beethovens brein ontsproten schijnen te zijn. Het is bijzonder moeilijk om je in identiek dezelfde stijl van een zo sterke persoonlijkheid in te leven. Je moet je volledig kunnen wegcijferen om bijna als een kloon van in dit geval Beethoven te gaan leven en werken. Het is niet alleen veeleisend in tijd en muzikaal kunnen, het is ook mentaal erg zwaar om tornen. Mogelijk uitputtend zelfs, zeker met zo’n temperament als dat van Beethoven dat totaal anders is dan in dit geval dat van de rustige See Siang Wong.

Hier kan ingegaan worden op details en nog veel meer, maar eigenlijk laten we dat nu voor een keertje niet beter over aan u, beste lezer en straks luisteraar van deze niet te missen trilogie? Ja, lezer van de trilogie want de pianist voorzag de drie inlegboekjes bij de cd’s van zeer leerrijke teksten. Luisteraar? Dat vraagt geen uitleg… Wij hadden de luxe er al enkele keren naar te mogen en kunnen luisteren, nu is het aan u. Zeker weten, dus ga ervoor.

  • WAT: Beethoven Trilogy: Fantasie (1), Childhood (2), Unheard (3)
  • WIE: Pianist See Siang Wong

Nieuwsbrief

Meer Lezen