Drie gezichten had ze en dat vroeg om muziek

**** Het is wat, iemand met ‘meerdere gezichten’ en zeker als het een godin is. Mécate was in dat geval. Het inspireerde rond het jaar 1700 en daarna schrijvers, componisten en uitvoerende musici in Frankrijk die een nieuw genre poëzie en muziek verenigden. Eén van die componisten was Nicolas Bernier. Ook nu zijn er musici geïnspireerd geworden met als bezieler in die inspiratie Korneel Bernolet.

Geen nood als je de barokcomponist Nicolas Bernier niet kent, want het is de verdienste van Korneel Bernolet dat we deze vlotte Fransman terug leren kennen met de cd ‘Trois visages d’Hécate’. Drie cantates die iets hebben van opera die elk een van de gezichten en de erbij passende karakters van de godin uitbeelden. Sopraan Lieselot De Wilde heeft gelukkig maar één gezicht, maar dat houdt haar niet tegen om op goddelijke wijze en goed ingeleefd, zowel tekst als muziek zeer nauwgezet uit te voeren zodat de luisteraar mee is in het verhaal en het betreffende gezicht van de godin.

Ze wordt begeleid en ondersteund door het ensemble Apotheosis, één van de jongere ensembles die perfect inspelen en verder de weg bewandelen van de onze Vlaamse en andere baanbrekers die de tweede helft van vorige eeuw en het eerste decennium van deze eeuw furore maakten door terug te grijpen naar zo historisch mogelijk verantwoorde uitvoeringen van de barok tot vandaag. Die pioniersgeest is als het ware geërfd door een jonge generatie die nu naam verwerft en terecht. Intussen is het onderzoek naar de uitvoeringspraktijk nog meer gevorderd en kan ook aandacht gegeven aan partituren die onder dikke lagen stof op zolders vergeten waren. Speurneuzen zoals Korneel Bernolet weten altijd wat van dat verloren gewaand oud materiaal op te sporen en nieuw leven in te blazen. Trois visages d’Hécate van Nicolas Bernier is zo een prestatie.

Het is aan te nemen dat sommige barokliefhebbers deze muziek wat minder ligt, omdat er maar één zangeres is en er geen dialogen zijn waardoor ze misschien wat overdaad kunnen ondervinden. Anderen zullen dit net met open armen onthalen, al was het al maar omdat het bij de uniekere opnames hoort. Niet alleen uniek omwille van de onbekendheid, ook uniek omwille van de grote kwaliteit van de uitvoering die enerzijds past in onze gejaagde samenleving en anderzijds ons meteen volop betrekt in een of andere barok gedecoreerde omgeving. Decoreren is misschien wel een van de beste woorden om te omschrijven hoe de musici te werk gaan.

Het is een cd voor de liefhebbers, een cd voor de ontdekkers en een cd voor ieder die een keer wat anders wil dan altijd weer de grote namen en de bekende werken.


  • WAT: Trois visages d’Hécate van Nicolas Bernier
  • WIE: Sopraan Lieselot De Wilde, ensemble Apotheosis, directie Korneel Bernolet
  • UITGAVE: Et’Cetera, KTC 1576

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC