Zaterdagavond laat werden de zes laureaten van de Koningin Elisabethwedstrijd (KEW) Piano 2021 bekendgemaakt. Het is wat ongewoon, slechts zes laureaten in een zo goed als lege zaal, met afstand en mondmasker aan de pers voorgesteld via het internet. Gelukkig dat het bestaat, dat wereldwijde web… En ja, het is ongewoon, maar niet minder waardevol, ook al is het moeilijker luisteren. De koffie of wat ook staat immers voor je neus…
De namen: Sergei Redkin, Tomoki Sakata, Keigo Mukawa, Jonathan Fournel, Dmitry Sin en Vitaly Starikov.
Sergei Redkin kennen we bij Klassiek Centraal al wat langer, vijf jaar om precies te zijn. De Russische Federatie liet hem voor het feest 10 Jaar Klassiek Centraal optreden in de Arenbergschouwburg. Daar speelde hij Tchaikovsky op een Fazioli. Hij vond het toch wel een wat lichte piano en ze moest precies staan zoals hij het eiste. Zo of ‘ik speel niet’. Geen gewone jongen misschien, maar wat een pianist! Via Alexander Razumov, de toenmalige directeur van het Russisch Cultureel en Wetenschappelijk Centrum in Brussel, werd Redkin ons aangeboden op voorspraak van niemand minder dan de wereldberoemde dirigent Valery (of Veleri) Gergiev in zijn functie van directeur van het Huis van de Muziek in Sint-Petersburg.
Betekent dit alles nu dat voor Klassiek Centraal Sergei Redkin moet winnen? Neen, hij mag wel winnen, net zoals de andere vijf mogen (en kunnen) winnen. Het is bovendien uiteindelijk niet die eerste plaats die je verdere levensloop zal bepalen. Het kan, maar alle wedstrijden leren ons dat het dikwijls een momentopname is. Met een stevige referentie, dat wel. Je verdere muzikale loopbaan moet je op vele vlakken zelf maken. Een laureaatstitel is mooi meegenomen en zeker op het hoogste niveau zoals dat bij de KEW altijd het geval is.
Finaleweek