Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

CZECH THAT! 3 grootse Tsjechische componisten op Themadag in Leuven

De Themadag CZECH THAT! presenteert drie portretten van de grootste Tsjechische componisten: Leoš Janáček, Bohuslav Martinů en – minder bekend, maar absoluut geniaal – Erwin Schulhoff.
Op Zondag 13 oktober concerten
om 14:30 en 18:00 in 30CC/Schouwburg in Leuven.

muziek in de kapel partner van Klassiek Centraal

Eerst is het ongeëvenaarde Pavel Haas Quartet aan het woord met drie intense kamermuziekwerken boordevol Tsjechische passie. Daarna gooien de blazers van I SOLISTI samen met vijf slagwerkers alle remmen los met humor, spot en vrolijke melancholie. Gerda Dendooven tekent terwijl live!

Concert om 14:30
Muziek die tegelijkertijd passioneel, melodisch en modern is

In de gouden jaren 1920 bruiste het niet enkel in Berlijn en Parijs maar ook in Brno, de thuisstad van Leoš Janáček. Zijn onstuimige verliefdheid op Kamila Stösslová bracht de 65-jarige componist in een continue creatieve roes waarin hij de meesterwerken aan elkaar reeg. Het Tweede Strijkkwartet, de meest directe getuigenis van zijn late (en onbereikbare) liefde, ademt onrust en balanceert tussen hoop en radeloosheid. Dezelfde passionele taal, melodisch en modern tegelijk, klinkt ook door in de Sextetten van Schulhoff en Martinů. Al worden hier geen concrete liefdes benoemd, de voortdurende verstrengelingen van de zes instrumenten verraden minstens evenveel hunker.

Pavel Haas Quartet + Pavel Nikl altviool + Ivan Vokáč cello

Concert om 18:00
Jeugdsentiment, dansende kookpotten en een pittige satire

De oude maar sprankelende Janáček blikt in twee dynamische en fantasierijke werken – Mladi en het Concertino – terug op zijn heerlijke jeugd. Schulhoff en Martinů laten zich helemaal onderdompelen in ‘l’esprit de Paris’ en komen elk met een speels ballet aandraven. In Martinů’s La revue de cuisine gaan de (kook)potten letterlijk aan het dansen en wordt alles overgoten met een stevige jazz-saus. Schulhoff verlekkert zich in Le bourgeois gentilhomme op de pittige satire waarmee Molière het would-be gedrag van een arrivist aan de kaak stelde. Hij zet daarvoor vijf (!) slagwerkers en een piano op het podium. I SOLISTI verdwijnt met dertien musici en dirigent in de Leuvense orkestbak (een goed bewaard geheim!), zo krijg je ook een uitstekend zicht op de tekeningen van Gerda Dendooven.

I SOLISTI + piano + 5 slagwerkers

Nieuwsbrief

Meer Lezen