• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zaterdag, december 2, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Covid-19 muzikaal verwoord

Bachelorproef compositie Conservatorium Antwerpen

door: Wynold Verweij
22 mei 2021
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Covid-19 muzikaal verwoord
Share on FacebookShare on Twitter

De bachelorstudenten compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen hebben bij hun afstudeerproef laten zien dat Covid-19 niet alleen rampspoed brengt, maar ook kan inspireren.

ookinteressant

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Zes kersverse componisten hebben dinsdagavond voor een bescheiden publiek hun eerste openbare proeve van bekwaamheid afgelegd. Vier van de zes kandidaten hadden Covid-19 in hun hoofd. Een andere droeg het werk op aan de Belgische componist Karel Goeyvaerts en een zesde componiste liet zich uitsluitend leiden door haar eigen ideeën, zonder invloed van buitenaf. De uitvoering was in de doorknede handen van Ensemble XXI onder leiding van Frank Agsteribbe. Het geheel vond plaats onder het alziend oog van Wim Henderickx, hoofd van de afdeling Compositie.

Kermisachtig

Richard He verraste met een ironische kijk op de pandemie. In D*AMN IT! — een stuk voor blazers, strijkers, elektrische gitaren, harp en percussie — liet hij de 12 musici na een ritmisch begin over aan georganiseerde chaos. Met harmonische, kermisachtige slierten (een muterend virus?), stampende machines (een farmaceutische fabriek?) en (be)dreigende tremolo’s liet hij het publiek alle hoeken van de zaal zien. Er was zelfs ruimte voor alternatieve speeltechnieken op de piano en de gitaar.

Lara Denies heeft zich in Alles is vergankelijk, behalve… naar eigen zeggen laten leiden door persoonlijke ideeën en die vervolgens geconfronteerd met verschillende klankkleuren en texturen. Een korte openingsserie arpeggio’s op de harp werd koesterend overgenomen door een weefsel van mistige melodielijnen. Afgewisseld door landelijk aandoende pizzicati op de altviool en vriendelijke percussieve klopjes op de harp, gleed het verhaal onbekommerd naar een toch nog onverwacht einde.

Bart Michiels durfde het aan om de liedkunst uit de kast te halen. Met achtereenvolgens het vurige Nous dormirons ensemble (op tekst van Louis Aragon) en een meer introvert Renouveau (tekst van Stéphane Mallarmé) realiseerde hij een troostrijke lezing van Covid-19. Mezzosopraan Elisabeth Alders gaf een gevoelige en romantische interpretatie, hoewel haar expressie in de lage registers wat mager uitviel.

Marlies Hollevoet droeg haar werk Litanie op aan Karel Goeyvaerts. Na een fraaie opening van de klarinet, viel de piano in met een uitdagende mix van heftige bewegingen en lange toonslierten. Het stuk werd mede geschraagd door regelmatige verwijzingen naar het beginthema, afgewisseld met dalende en stijgende sequensen van de strijkers en een dansje van de piccolo.

Pointillisme

Felix Casaer gaf met I forget and I rejoice een muzikale interpretatie van de pointillistische schildertechniek, waarbij de strijkers en de uitgebreide percussie de korte noten speelden. De melodielijnen waren toevertrouwd aan fluit en trombone. Het resultaat was een optimistische optocht van jazzy motieven en zonnige fanfares.

Siebrand Verhulst bracht met Brain in a Banana een ratatouille van verschillende muziekstijlen. Hiermee onderstreepte hij de concentratieproblemen die het dagelijks leven in coronatijden verstoren. Jazz, folklore, dans, mars en swing, inclusief een partij voor basklarinet. De strijkers tikten met hun strijkstokken op de snaren en speelden extra harde pizzicati. Een feest voor het oor, met een schalks scheetje als slot.


  • WAT: Openbare proef compositie
  • WIE: Zes bachelorstudenten aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Ensemble XXI o.l.v. Frank Agsteribbe, Elisabeth Alders (mezzosopraan).
  • FOTO’S: VPRO, MATRIX, Ensemble XXI
  • LINK: https://www.youtube.com/watch?v=-LyWE-Maazo&t=17s

 

 

1 of 3
- +

1. Ensemble XXI

2. Frank Agsteribbe

3. Wim Henderickx

Tags: Bart MichielsConservatorium AntwerpenElisabeth AldersEnsemble XXIFelix CasaerFrank AgsteribbeHedendaags klassiekLara DeniesMarlies HollevoetRichard HeSiebrand VerhulstWim Henderickx (1962-2022)
Vorig artikel

Tipjes van de vleugel

Volgend artikel

Duitse barokmuziek? Méér dan Bach

Wynold Verweij

Wynold Verweij

Wynold Verweij heeft journalistiek als achtergrond. Hij was redacteur van NRC Handelsblad en correspondent in New York en Brussel. Na enkele omzwervingen in het bedrijfsleven en het advieswezen heeft hij zich toegelegd op studies filosofie en muziekgeschiedenis aan de KU Leuven. Hij is gefascineerd door klassieke muziek die nu wordt gecomponeerd en is voortdurend op zoek naar nieuwe melodische mogelijkheden, uitdagende orkestraties en prikkelende esthetiek.

Ook interessant:

Hedendaagse koormuziek
Cd & DVD

Koorgezangen uit het noorden

6 november 2023
Sawyers: Mayflower
New Releases

Sawyers: Mayflower

2 november 2023
Büşra Kayıkçı: Places
New Releases

Büşra Kayıkçı: Places

29 oktober 2023
George De Decker announces new album
New Releases

George De Decker announces new album

27 oktober 2023
Transit, of hoe luisteraars ook toeschouwers worden
Evenementen

Transit, of hoe luisteraars ook toeschouwers worden

24 oktober 2023
De klinkende oermoeder, de feministische schreeuw, de vrouwelijke zangstem
Concerten

De klinkende oermoeder, de feministische schreeuw, de vrouwelijke zangstem

22 oktober 2023
Volgend artikel
Duitse barokmuziek? Méér dan Bach

Duitse barokmuziek? Méér dan Bach

Koningin Elisabethwedstrijd met toch nog 64 kandidaten

KEW Piano 2021 – eerste finaleavond

De Zes…

KEW Piano 2021 – tweede finaleavond

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (914)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (677)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.084)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.