Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Cecilia-prijs 2022 violiste Sarah Bayens op het podium van Bozar

Het is toch  een speciale ervaring als je bij Bozar zélf op het podium zit, geconfronteerd met die rode zitjes van een lege Henry Le Boeuf zaal en  met vóór je een Steinway and Sons en een lege muziekstandaard,  maar toch samen met een talrijk opgekomen publiek.  Het is de nieuwe setting  waarmee Bozar jonge talenten de kans wil geven om hun kunde te tonen, met een publiek  dichter en intiemer bij de muzikanten.  Het is de  opvolger van de vroegere  zondagse “Next Generation” formule  die  nu omgedoopt is tot “Concert-Croissant”: je kan voortaan vooraf in Café Victor  om 10u genieten van een ontbijtje en dan om 11u het ochtendconcert volgen. En vorige zondag stonden  op dat podium  violiste Sarah Bayens en haar collega pianist Markiyan Popil. Sarah Bayens is zo’n jong talent dat in 2022 laureate  werd van de Cecilia-prijs als “ Jong Musicus van het Jaar”, wedstrijd georganiseerd door de Vereniging van de Belgische Muziekpers. En het is natuurlijk voorzitter Patrice Lieberman  die haar  nu fier kan voorstellen  als winnares, want dan krijg je als prijs  een concert  op deze prestigieuze plek aangeboden. Dat is al jaren de  afspraak met de muziekafdeling van Bozar.

Sarah Bayens is 24, ze woont en  studeert nog  in Wenen maar is ook vaak in ons land te horen en speelt ook met het Susato Trio dat ze samen met de  cellist Mikko Pablo en  pianist Markiyan Popil startte in 2022. Het is met  deze laatste dat ze hier werk van Mozart, Bartók en Mendelssohn brengt.

Sarah Bayens en Patrice Lieberman

Kamermuziek dus, in die grote lege  zaal maar op dat kleine, volle  podium. En dat is toch inderdaad een speciale ervaring. Je zit als het ware bij de artiesten op schoot en jij  met je oor bijna in hun instrument.  Maar eigenlijk ook bij de componist op schoot. Want zo helder, zo dicht heb je die sonate van Mozart (KV 304) nog niet gehoord. En je denkt:  zo moet kamermuziek – ooit bedoeld om in de huiskamer  te spelen-  vroeger geklonken hebben met die amateurmuzikanten. Maar hier geen amateurs aan het werk. Het duo voert  die partituur  van de 22-jarige Mozart perfect uit, en vooral:  je hoort die perfectie van op geen twee meter van waar je zit! Je ziet de snaren bijna bewegen onder de druk van de strijkstok,  je hoort de vingers de toetsen  aanslaan.  Twee delen maar, een stevig allegretto en een teder menuet.  Meteen heftiger wordt het met twee  bekendere Roemeense volksdansen van Béla Bartók in een versie voor viool en piano. Virtuoos maar ook intiem. En met  de openstaande klep van de vleugel komen de pianoklanken je  soms heel hartstochtelijk  toegewaaid maar van zo dichtbij ook heel intiem naar je toe gefluisterd.

En ook bij de Mendelssohn sonate luister je weer naar de vioolklanken  zoals de violiste ze zélf moet horen, zo dicht én virtuoos in al de bewegingen. Je moet hen geen jonge talenten meer noemen, maar jeugdig gepassioneerde muzikanten op weg naar een glansrijke carrière. Sarah Bayens blijkt  met dit laureatenconcert haar Cecilia-prijs meer dan waardig te zijn.  De nieuwe formule is geslaagd en  de vertolkers  zelfs met grote onderscheiding.

Details:

Titel:

  • Cecilia-prijs 2022 violiste Sarah Bayens op het podium van Bozar

Waar:

  • Bozar, Brussel

Wie:

  • Sarah Bayens, violiste; Markiyan Popil, piano.

Wanneer:

  • 29 september 2024

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website