“Vienna Mandolin Stories” is het eerste pure concertalbum van Alon Sariel en nodigt de luisteraar uit voor een reis door Wenen aan het eind van de 18e en het begin van de 19e eeuw. Het bevat werken voor mandoline en orkest van Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Johann Krahmer en Giovanni Paisiello. Sommige stukken zijn oorspronkelijk gecomponeerd voor mandoline, andere zijn vakkundig gearrangeerd door Sariel. Het album drijft op Sariels inventieve en speelse aanpak, zoals tot uitdrukking komt in ‘Haydn’s Mandolin Concerto’, een fantasierijk nieuw arrangement dat delen uit verschillende concerti combineert, waaronder een van Ignaz Malzat, dat lange tijd ten onrechte aan Haydn is toegeschreven. Hoogtepunten zijn ook de ‘bluegrass’-cadens in het langzame deel van het Haydn-concert en de slimme toespeling op Bachs “Wohltemperierte Klavier” in Sariels bewerking van Mozarts Andante voor fluit en orkest. Sariel brengt de werken voor mandoline en orkest van Ernest Krähmer voor het voetlicht, die onlangs in de Beierse Staatsbibliotheek zijn gevonden en hier voor het eerst zijn opgenomen. Het Ensemble Kölner Akademie onder leiding van Michael Alexander Willens met zijn historische instrumenten biedt de ideale geluidsomgeving voor deze levendige en kleurrijke werken. Alon Sariel is een van de meest veelzijdige tokkelspelers van deze tijd en heeft naam gemaakt als multi-instrumentalist en boeiende Bachvertolker.
