Deze opname van Mahlers Negende Symfonie is een gebeurtenis, omdat deze is opgenomen met historische instrumenten zoals de componist die in Wenen gebruikte. Het orkest van de Mahler Academie heeft zich tot taak gesteld deze instrumenten te reconstrueren en te onderzoeken hoe musici uit die tijd ze bespeelden: “Tijdens de repetities waren we onder de indruk van de ongelooflijk karakteristieke karakterisering van de houtblazers, de brullende klank van het koper, de perfecte balans tussen de instrumenten en de zuivere en warme klank van de strijkers … Ze tilden Mahlers briljante orkestratie naar een nieuw niveau,” zegt Philipp von Steinaecker, artistiek leider van dit ambitieuze “original sound” project en dirigent van dit orkest, dat ongeveer vijftig jonge musici samenbrengt uit de beste instrumentalisten van ‘s werelds toonaangevende formaties (Amsterdams Concertgebouw, Mahler Kamerorkest, Boedapest Festivalorkest, Staatskapelle Dresden, Weens Symfonieorkest, enz.) Samen maakten ze deze historische opname in Toblach in Italië, waar Mahler zijn monumentale symfonie componeerde in 1909, twee jaar voor zijn dood.
