Artistieke en sonische mijlpaal
Met de Strijkkwartetten op. 76 had Joseph Haydn het hoogtepunt van zijn kunst bereikt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de leden van het Quatuor Arod de wens hadden om hun interpretatie van deze zes meesterwerken niet alleen tijdens concerten, maar ook op schijf te laten horen Met de nieuwste release van het Franse topensemble wordt deze wens werkelijkheid: na albums met kernwerken uit het strijkkwartetrepertoire – van Mendelssohn tot Ravel, van Schubert tot Debussy en een sfeervol Bach-project – presenteren de vier musici zich met hun Haydn-opname als uitstekende vertolkers van muziek uit het einde van de 18e eeuw.
De kwartetten op. 76, gecomponeerd in 1797 en 1798, met evergreens als het “Keizerskwartet” of de “Zonsopgang”, behoren tot de beroemdste werken die ooit voor deze bezetting zijn geschreven. “Ze vertegenwoordigen Haydn in al zijn volwassenheid, creativiteit en meesterschap (…) en vormen een keerpunt in de geschiedenis van het kwartet als genre,” is de overtuiging van Quatuor Arod, dat werd opgericht in 2013 en tot de internationale top van kamermuziekensembles behoort sinds het winnen van de eerste prijs op het ARD concours in 2016. Om in hun opname dichter bij de subtiele lichtheid van Haydns muzikale taal te komen, bestelden de vier musici speciaal strijkstokken gebaseerd op historische modellen – met een fantastisch resultaat: “De articulatie werd natuurlijker, de respons flexibeler, de klank transparanter.” Haydn op zijn best: het nieuwe album van Quatuor Arod is niet alleen artistiek, maar ook qua klank een mijlpaal.