Het Quatuor Diotima viert de tweehonderdste geboortedag van Anton Bruckner met een opname van zijn Strijkkwartet in c-klein, het Rondo in c-klein en het Thema met variaties in Es-groot, en het Strijkkwartet in Es-groot van zijn leerling Friedrich Klose. Bruckner schreef deze stukken als compositorische oefeningen, maar ze hinten naar de originaliteit en kracht van zijn latere werken en zijn een eerbetoon aan de roemrijke Weense kwartettraditie. Net als Bruckner had Klose een sterke sympathie voor Wagner en de vertegenwoordigers van de programmamuziek, en kamermuziek had hem niet bijzonder aangesproken tot het moment waarop hij zijn enige strijkkwartetcompositie onder handen nam. In de ondertitel noemde hij het sarcastisch een “hommage in vier delen aan mijn strenge Duitse schoolmeesters”, maar het laat zien dat hij de conventies van de muzikale vorm volledig beheerste, gekoppeld aan een bijna ongeëvenaarde rijkdom aan muzikale ideeën.
Dit album, opgenomen in en in nauwe samenwerking met het Brucknerhaus Linz, is bedoeld als een van de meest originele bijdragen aan het Brucknerjaar 2024, waarin zijn prestaties op het gebied van kamermuziek en zijn compositorische nalatenschap worden belicht.