Als er voor elke musicus één stuk is dat een beslissende invloed heeft op zijn leven, dan zijn het voor Edgar Moreau wel de “Rococovariaties” van Peter Tsjaikovski. Als finalist in het Tsjaikovski Concours in Moskou in 2011 katapulteerde zijn interpretatie hem naar de voorhoede van de jonge generatie cellisten. Hoog tijd dus om deze betoverende cyclus van de Mozartminnende componist eindelijk op een album uit te brengen. Met het Lucerne Symphony Orchestra en dirigent Michael Sanderling heeft Edgar Moreau het project gerealiseerd met droompartners aan zijn zijde. Over droompartners gesproken: dat is onder andere de pianist David Kadouch, met wie Edgar Moreau een intensieve kamermuzieksamenwerking heeft. Het Franse tijdschrift “Télérama” prees hun spel als “evenwichtig, gepassioneerd en toegewijd” – kwaliteiten die ook op het nieuwe album te horen zijn. De kamermuziekfocus ligt hier op het werk van Frédéric Chopin, wiens cellosonate met zijn romantische passie verder gaat dan de albumtitel “Rococo”. De bevriende kunstenaars bieden een extra Chopin traktatie met hun eigen arrangement van de Nocturne in C mineur als onderdeel van een reeks charmante duo-arrangementen van wereldberoemde stukken, waaronder Dvořáks “Humoresque” en de tweede wals uit Dmitri Sjostakovitsj’ “Jazz Suite No. 2”. Een ander hoogtepunt uit de Slavische muziek: de “Vocalise” uit Sergei Rachmaninov’s “14 Romances” op. 34, die Edgar Moreau opnieuw heeft opgenomen voor het nieuwe album, begeleid door het Lucerne Symphony Orchestra.