Ambassadeur van de accordeon: fris en poëtisch
Soms vrolijk, soms melancholisch en soms vol poëzie: de accordeon kan de meest uiteenlopende stemmingen oproepen, en hoewel hij overal ter wereld thuis is, denken de meeste mensen meteen aan Frankrijk als ze zijn geluid horen. Félicien Brut komt ook uit het land van de “musette”, de levendige accordeonmuziek in drie/vier maatsoorten. Velen herinneren zich nog zijn indrukwekkende optreden tijdens de opening van de Olympische Spelen 2024 in Parijs en hij is de eerste accordeonspeler die permanent getekend is door Warner / Erato. Onder de motto-achtige titel “L’accordéoniste: Préludes, Valses & Envols” presenteert hij een briljant nieuw album, tweeënhalf jaar na zijn debuut op het label “J’ai deux Amours”. Op dit album brengt Félicien Brut, die door het prestigieuze dagblad “Le Figaro” onlangs werd uitgeroepen tot “de eerste ambassadeur van de accordeon in de klassieke muziek”, alle facetten van zijn kunnen samen. Van tijdloze werken van grote klassiekers als Johann Sebastian Bach, Frédéric Chopin en Johannes Brahms tot moderne composities van Franck Angelis, Petri Makkonen en Evgeni Derbenko, hij combineert het klassieke erfgoed met de geest en levendigheid van de musette. Een even gevarieerd als geraffineerd programma: Het album is verdeeld in vijf cycli, elk bestaande uit een prelude (een verkenning van traditie), een valse (een belichaming van ritme en emotie) en een envol (“vliegen in de lucht” als teken van vrijheid en moderniteit) – ideale vereisten voor iedereen die betoverd wil worden door een frisse en poëtische visie op het veelzijdige accordeoninstrument.