Zijn charisma, flamboyante virtuositeit en uiterlijke verschijning verbinden Yoav Levanon met zijn idool Franz Liszt. De jonge Israëlische pianist heeft al belangrijke werken van het romantische muzikale genie opgenomen voor Warner, waaronder de Sonate in b-klein (2022), de twee pianoconcerten en de Dans des Doods (2024). Met de twaalf Études d’exécution transcendante zet Yoav Levanon zijn Liszt-cyclus voort – eens te meer demonstrerend zijn vaak bewonderde vermogen om zelfs de moeilijkste uitdagingen met bovennatuurlijk gemak, extreme expressiviteit en overweldigende muzikale verbeelding te beheersen. Liszt werkte ongeveer een kwart eeuw met tussenpozen aan zijn Études d’exécution transcendante. Met suggestieve titels die innerlijke beelden en verhalen oproepen, zoals Mazeppa, Feux follets en Wild Jagd, behoren ze tot de belangrijkste werken van de componist – en tevens tot de moeilijkste ooit geschreven voor piano. Met zijn nieuwe opname wil Yoav Levanon de hardnekkige misvatting tegengaan dat techniek alleen centraal staat: “Dit project ging nooit om virtuositeit op zich. Het ging veeleer om wat virtuositeit ons kan onthullen. Elk stuk is een universum op zich, dat ons meeneemt naar uitgestrekte innerlijke landschappen, vol verborgen kleuren en betekenissen die veel meer vereisen dan louter genialiteit.” Wie zou deze beter in de schijnwerpers kunnen zetten dan Yoav Levanon, die door het Britse muziektijdschrift Gramophone al is gecertificeerd als iemand met “volledige creatieve vrijheid” en het vermogen om “praktisch alles te doen wat hij wil”?
