Simon Steen-Andersen (* 1976) onthult de wortels van zijn gedurfde compositiestijl op “Chambered Music”. Met vier vroege werken verkent dit album de fusie van geluid, gebaar en energie. Steen-Andersen tart de conventionele harmonie door ongewone textuur, lichamelijkheid en ‘kamer’-geluiden te vermengen tot een originele, boeiende ervaring. Simon Steen-Andersen is een componist uit Berlijn die bekend staat om zijn transdisciplinaire aanpak en ambitieuze werken waarin hij vaak film en choreografie verwerkt, zoals zijn opera “Don Giovanni” (2022), “TRIO” (2019) en “Pianoconcert” (2014). Dit album biedt een uniek retrospectief inzicht met vier speelse en gedurfde vroege werken die onthullen hoe Steen-Andersen’s terugkerende thema van vervreemde vertrouwde elementen evolueert. De componist is gefascineerd door “het veranderen van het perspectief en de betekenis van vertrouwde dingen door ze om te keren of hun context te veranderen”. Voor het titelwerk “Chambered Music” verzamelde hij ideeën over hoe muziek of geluid ‘chambered’ zou kunnen zijn, inclusief een solotrombone die ‘verschillende deuren of muren van de zaal verwijderd’ is geplaatst. Het belangrijkste bronmateriaal van het werk is het gedempt voorlezen van spraak uit de dagboeken van een van de beroemdste politieke gevangenen uit de geschiedenis. Een ander kenmerk van Steen-Andersen’s werken is het gebruik van geluiden die de fysieke energie achter muzikale gebaren benadrukken, wat in ‘Praesens’ wordt ervaren door vellen papier die tegen karton worden gewreven en een creditcard die over het pianoklavier wordt geveegd.
