Barokke uitstraling in een vloeiend en vloeiend verhaal
Alison Balsom is eindelijk terug met haar kernrepertoire op een nieuw album: “Baroque Concertos” brengt muziek van barokke meesters als Händel, Telemann, Marcello en Vivaldi, waarmee de Britse trompettiste opnieuw de virtuoze uitstraling van haar spel demonstreert. SPIEGEL omschreef het ooit als een fascinerende mix van “koele toon en hete expressie” – passend bij een musicus die veel dingen met elkaar weet te verzoenen. Dat Alison Balsom van contrast houdt, blijkt al uit de artistieke constellatie van het album: hier ontmoet ze haar jarenlange metgezel Trevor Pinnock en zijn Pinnock’s Players, bewezen specialisten in historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Alison Balsom is zelf te horen op de moderne piccolotrompet, waarop ze het subtiele, veelzijdige geluid van het barokinstrument vangt en tegelijkertijd uitbreidt met de mogelijkheden van de moderne instrumentenbouw. “Balsom: “De mogelijkheid om meer chromatische en virtuoze muziek uit te voeren zoals die oorspronkelijk geschreven is voor viool- of hobosolo fascineert mij en mijn trompetcollega’s al sinds de dagen van de grote Maurice André. Met werken als Marcello’s onsterfelijke Oboe Concerto in D minor of Händels Concerto grosso HWV 323 bewijst ze op dit album dat de trompet niet alleen feestelijk kan schitteren in een barokke context, maar ook soepel kan zingen, stromen en vertellen.