Wie dirigent Elim Chan op het podium heeft meegemaakt, kent de immense energie die haar dirigeerstok genereert. Met het Antwerp Symphony Orchestra, waarvan ze sinds 2019 chef-dirigent is, viert ze een genre dat haar nauw aan het hart ligt: Balletmuziek, dat zowel fysieke beweging als orkestrale kracht benadrukt. Meer dan een eeuw balletmuziek wordt hier gepresenteerd, met fragmenten uit Prokofjevs Romeo en Julia Suites, die schommelen tussen hartstochtelijke liefde en dodelijk geweld; Suite No. 2 uit Ravels Daphnis et Chloé, de vrucht van zijn eerste samenwerking met Diaghilev in 1912, die hij omschreef als een “choreografische symfonie”; en tot slot een werk van Elizabeth Ogonek, All These Lighted Things, dat in 2017 in première ging. Hoewel de titel van deze “drie kleine dansen voor orkest” afkomstig is van een gedicht dat een geruststellende vereniging met de aarde oproept bij zonsopgang op een zonnige dag, eindigt het stuk met een soort volksdans die ontaardt in een orkestrale storm.