Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Uitvoerders:

  • Schaghajegh Nosrati

Label:

  • Challenge records
  • Releasedatum:  06/06/2025

“Niemand anders kan alles, grappen maken en shockeren, lachen en diepe emoties opwekken, zoals Haydn, en niemand kan alles zo goed als Haydn.”

Met die woorden prees Wolfgang Amadeus Mozart zijn oudere collega Joseph Haydn, met wie hij tot het einde van zijn leven goede vrienden bleef. Een betere omschrijving van deze muziek is moeilijk te vinden. Humor was een essentieel onderdeel van Haydns muzikale taal, maar ook van zijn karakter – tenminste als we het verhaal van zijn tijdgenoot Albert Christoph Dies mogen geloven, wiens biografie gebaseerd is op gesprekken met de (al zeer bejaarde) componist: “Haydn legde uit dat dit ‘een karaktertrek van hem was die ooit voortkwam uit een overvloed aan gezondheid…

Men wordt gegrepen door een bepaalde humor die niet te temmen is.'” Het lezen van deze oudste biografie van Haydn geeft ons echter ook het idee dat achter de vrolijke, bijna naïeve façade een complexe persoonlijkheid schuilgaat met een sterke neiging tot melancholie en depressie. Zoals elke grote componist keek ook Haydn de afgrond in, vooral in de latere jaren van zijn leven, toen hij te kampen kreeg met toenemende lichamelijke klachten.

De selectie op deze cd is een dwarsdoorsnede van de opeenvolgende creatieve fasen van de componist. Haydn componeerde klaviermuziek gedurende ongeveer vier decennia (ca. 1755-1796). In zijn tijd werd het woord “Clavier” gebruikt als een algemene term voor verschillende toetsinstrumenten die naast elkaar bestonden, namelijk het klavecimbel, het clavichord en de fortepiano (Hammerflügel).

Afhankelijk van de beschikbaarheid en het doel werd elk instrument gebruikt. Het clavichord werd beschouwd als het beste instrument voor studenten om nuances te leren spelen, en Haydn componeerde voornamelijk op het clavichord.

Hoewel ik ervoor heb gekozen om op deze opname alle werken op een moderne vleugelpiano op te nemen, vond ik het belangrijk om bij het bepalen van interpretatie- en uitvoeringskwesties rekening te houden met voor welke instrumenten deze stukken bedoeld waren. (uit de tekst van het boekje van Schaghajegh Nosrati)

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

Andere recente releases