Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

  • Bij Marie François klinken Chopin's Noct...

Bij Marie François klinken Chopin’s Nocturnes als een flonkerende sterrenhemel

onze nieuwsbrief

Elke donderdag houden we je de hoogte van het laatste nieuws, wedstrijden en concert tips. Schrijf je dus snel in op d enieuwsbrief en mis niets van Klassiek Centraal.

Een van de uitdagingen waar een pianist van dit levenswerk van Chopin mee te maken krijgt is de keuze van het instrument. Een Steinway, een Hoffmann, Kawai of een oude Erard? Welke piano is in staat Chopin bij te benen? De Belgische pianiste Marie François heeft een antwoord.

Chopin (1810-1849) heeft aan zijn 21 Nocturnes vanaf zijn tienerjaren tot drie jaar voor zijn dood gewerkt en gedurende die tijd heeft de piano een stormachtige technische ontwikkeling gekend. Het bereik werd uitgebreid tot zeven octaven, vilt verving het leder van de hamers, er kwamen twee pedalen en het werd mogelijk om snelle repetities van noten te spelen. Allemaal stappen die Chopin gretig in zijn composities verwerkte. En elke pianobouwer heeft een voorkeur voor een bepaalde compositiestijl. Daarom deelden talloze pianisten van deze Nocturnes hun keuzeprobleem in twee en kozen voor een (Franse) Pleyel of Erard van halverwege de 19e eeuw.

De Belgische pianiste Marie François heeft gekozen voor de Yamaha CFX, misschien niet zo voor de hand liggend, maar zodanig gestemd dat de bassen niet overheersen en de hoge registers helder en toch vol klinken. Dat is ook wel nodig om de melodielijnen van de rechterhand ruimte te geven en zich niet te laten wegzetten door een al te opdringerige linkerhand. John Field, die het genre nocturne heeft ontwikkeld, liet zijn oor hangen naar het belcantorepertoire van Bellini en dan mag er stevig gezongen worden – als het kan tot diep in de nacht. Zangerig en sprankelend is blijkbaar ook het leidmotief van deze dubbel-cd. Deze kwalificaties komen goed tot hun recht in Nocturne no. 8 (Op. 27, nr.2) waar François erin slaagt de dynamiek en de frasering zodanig te controleren dat finesse en lyriek perfect in balans blijven. Dat is ook het geval bij Nocturne No. 18 (Op. 62 nr. 2), François’ lievelingsstuk, donkerder van kleur en traag bewegend naar het holst van de nacht. Marie François speelt deze Nocturnes zowel zwoel als flirterig, zowel expressief als gevoelig en het wordt nergens sentimenteel. Bij haar is het een heldere nacht onder een flonkerende sterrenhemel.

Deze CD is te koop via Challenge Records. Klik op de knop hierboven om deze aan te kopen en de artiest te steunen. Soms plaatsen we affiliate links op Klassiek Centraal, door via deze links te kopen steunt u ook Klassiek Centraal zonder dat het u extra kost. Maar u steunt wel onze werking.

Details:

Label / Uitgever:

  • Evil Penguin Classics

Referentie:

  • EPRC0070

Barcode:

  • 608917725728

Lengte:

  • 107'