De Oezbeekse pianist Behzod Abduraimov (°1990) laat in het album ‘Debussy – Chopin – Mussorgsky’ zijn eerdere concertwerken en virtuoze uitvoeringen achter zich en presenteert een gevarieerder programma. Wat opvalt is de verbreding van Abduraimov’s klankpalet en zijn diepere muzikale rijping. Zijn spel heeft een zachtere en rondere klank gekregen, met verfijndere kleurschakeringen.
Debussy’s “Children’s Corner” (Le Coin des enfants)
De muziekcatalogus staat vol met interpretaties van Debussy’s ” Le Coin des enfants – Children’s Corner”, variërend van intens muzikaal tot virtuoos. Abduraimov bevindt zich tussen deze twee uitersten, met een gevoeligere benadering. Zijn relaxte speelstijl benadrukt de expressieve kwaliteiten van de stukken.
Doctor Gradus ad Parnassum wordt op een ontspannen tempo uitgevoerd, terwijl Jimbo’s Lullaby prachtig muzikaal en lyrisch wordt gefraseerd. Serenade to the Doll en The Little Shepherd bevatten een warme schoonheid en Golliwog’s Cakewalk wordt met subtiele humor gespeeld, zonder te vervallen in pure virtuositeit.
Chopin’s 24 Préludes, Op. 28
Abduraimov heeft een duidelijke visie voor Chopin’s préludes, waarbij hij de miniatuursferen perfect vangt met een sterke, overkoepelende eenheid. Zijn aanpak doet denken aan die van Dame Moura Lympany wat betreft tempo, rubato en pianistische kleur. Terwijl de stukken als losse composities zijn geschreven, weet Abduraimov ze op passende wijze samen te voegen, zoals in de eerste vier préludes. De beroemde Raindrop Prélude (La goutte d’eau) wordt eenvoudig en charmant uitgevoerd.
Onder Abduraimov’s vingers krijgt Mussorgsky’s Beelden uit een tentoonstelling een subtiele en soms gereserveerde interpretatie, vergelijkbaar met zijn aanpak van Chopin. Hoewel er contrast is in kleur en klank tussen stukken zoals Promenade I, Gnomus en The Great Gate of Kiev, mist Abduraimov soms de levendigheid die bijvoorbeeld Paul Lewis in zijn uitvoering brengt. Zijn zachtere, ronde toon past echter goed bij de donkere momenten, zoals in Vecchio Castello.
Opname en technische details
Dit album, met een royale speelduur van meer dan 83 minuten, is opgenomen in de Teldex Studio in Berlijn en wordt gekenmerkt door uitstekende engineering en instrumentkwaliteit. Ondanks enkele hoorbare ademhalingen van Abduraimov, vooral in de vertolking van Mussorgsky en Chopin, is dit album een waardevolle luisterervaring en een boeiend recital.