Het zijn twee van de beroemdste werken uit de muziekgeschiedenis: Tsjaikovski’s ballet Het Zwanenmeer en Bizet’s opera Carmen. Voor het album Swan Lake Suite & Carmen Suite koos muzikant Mikhail Pletnev het populaire arrangement van Rodion Shchedrin gebaseerd op het meesterwerk van Bizet en zijn eigen arrangement van Tsjaikovski’s Zwanenmeer. In zijn suite herschikte Mikhail Pletnev de scènes en plaatste de lichtvoetige dansscènes in het paleis centraal. De dromerige muziek van het sprookjesballet culmineert uiteindelijk in de dramatische finale: wanneer de boze tovenaar de dodelijke storm ontketent waarin de prins en zijn zwanenprinses omkomen, ontketenen zich ook enorme muzikale krachten enorme muzikale krachten worden ontketend. De vurige klanken van Carmen’s Habanera vormen een contrast met de kuise zwanenverkering. Ze inspireerden componist Rodion Shchedrin tot het schrijven van zijn suite. In 1967 veranderde hij Bizets opera in een ballet, dat hij speciaal voor zijn vrouw schreef. Ze was de eerste danseres in het Bolsjoj Theater in Moskou en vervulde de rol van de zelfbepaalde Rol van de zelfbepaalde Carmen zo sensueel dat de première in het socialistische Rusland een schandaal werd. Dirigent Mikhail Pletnev en zijn Rachmaninoff International Orchestra (RIO) blazen de gepassioneerde klanken van de twee contrasterende suites nieuw leven in.