We kennen Satie als een eenling, maar minder bekend is dat Satie ook verliefd is geweest. Hij had een korte en stormachtige affaire met de schilderes Suzanne Valadon. Het portret dat zij van hem maakte, staat op de cover van dit album, zoals pianist Guillaume Coppola het heeft opgevat als een intiem portret van de componist, “een portret gemaskeerd door een sluier van bescheidenheid of provocatie en dat zich bevindt tussen antieke en oosterse inspiratie, mystieke aspecten, humor en cabaret”. De miniatuur Bonjour Biqui en het motief van de Vexations bevatten zeldzame toespelingen op Valadon en vormen komma’s tussen deze hoofdstukken, evenals Désespoir agréable , waarvan de titel alleen al Saties leven en werk lijkt samen te vatten. Dit eerbetoon verschijnt ter gelegenheid van de honderdste sterfdag van Satie; Op het programma staan onder meer de beroemde Gymnopédies en Gnossiennes , maar het album bevat ook zeldzame en zelden opgenomen ontdekkingen die getuigen van de rijkdom van de werken van de grillige Satie.





