Twee gitaren, één ziel.
Voor pianisten en klavecinisten is het een erezaak om de uitdagingen van de Goldbergvariaties aan te gaan . Maar hoe klinkt Bachs meesterwerk als je de toetsen van een piano of ander toetsinstrument verruilt voor de snaren van een gitaar? Het nieuwe album van Thibaut Garcia en Antoine Morinière biedt het antwoord. In een effectief sprankelende bewerking hebben de twee Franse gitaristen de Goldbergvariaties , gepubliceerd in 1741 , bewerkt en de beste elementen van moderne en historisch geïnformeerde klankperceptie op hun instrumenten gecombineerd: een prestatie van formaat, geïnspireerd door meesterlijke interpretaties uit het verleden, maar die tegelijkertijd een compleet nieuw perspectief biedt op een wereldberoemde cyclus waarvan velen dachten dat ze er alles van wisten.
“Barokmuziek voor toetsinstrumenten heeft ons altijd gefascineerd”, zegt Thibaut Garcia, die voor het eerst de aandacht trok van publiek en media met muziek van de uitzonderlijke componist op zijn Erato-album Bach Inspirations uit 2018 , en die al meer dan tien jaar samenspeelt met zijn collega Antoine Morinière. Hun technische en muzikale vaardigheden creëren een bijzonder hechte band, niet alleen tussen de muzikanten zelf, maar ook tussen hun gitaren, want beide zijn gemaakt van het hout van één boom: tweelingen waarvan de klank, de kleurenrijkdom en de kracht zo perfect met elkaar harmoniëren alsof ze één instrument zijn. “De twee gitaren kunnen de twee handen van een toetsenist vertegenwoordigen, die op elkaar reageren en met elkaar verweven zijn, tegelijkertijd onafhankelijk en complementair”, concluderen de uitvoerders, wier tien jaar ervaring met de Goldbergvariaties indrukwekkend wordt gedocumenteerd op dit inspirerende album.