De Russisch-Nederlandse klavierkunstenares Olga Pashchenko (°1986) blijft haar publiek verbazen met een onuitputtelijke nieuwsgierigheid en een schijnbaar grenzeloze veelzijdigheid. In het seizoen 2025/26 mag ze zich niet alleen verheugen op nieuwe residenties en samenwerkingen, maar ook op bijzondere concertreeksen, vernieuwende cineconcerten en spraakmakende opnames. Het belooft een sleuteljaar te worden in de verdere uitbouw van haar internationale carrière.
Artistiek partner bij het Orchestra of the Eighteenth Century
Het Orchestra of the Eighteenth Century, in 1981 opgericht door Frans Brüggen, staat wereldwijd bekend om zijn toewijding aan de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Het ensemble werkt met een selecte kring van artistieke partners – dirigenten, solisten en creatieve geesten die het artistieke profiel van het orkest mee vormgeven. Vanaf dit seizoen vervoegt Olga Pashchenko die kring. Ze kijkt alvast vooruit naar een groots project: in 2026 neemt ze met het orkest een eerste reeks pianoconcerti van Ludwig van Beethoven (1770–1827) op, waarbij ze tegelijk de solopartij speelt en vanaf het klavier dirigeert. De opname verschijnt in 2027 bij Alpha Classics, precies tweehonderd jaar na Beethovens overlijden. Vooraf zijn er concerten gepland in de Philharmonie Haarlem (16 april 2026) en de Nieuwe Kerk in Den Haag (17 april 2026).
De samenwerking is een logisch vervolg op eerdere succesprojecten, zoals het Pianoconcerto van Clara Schumann (2023) en het Pianoconcerto nr. 12 van Jan Ladislav Dussek (2025), onder leiding van Václav Luks.
“Olga is een uitzonderlijke pianiste, een virtuoze die telkens opnieuw repertoire heruitvindt en herinterpreteert,” zegt Kate Rockett, algemeen en artistiek directeur van het orkest. “Haar manier van musiceren sluit naadloos aan bij de geest van ons ensemble.”
Voor Pashchenko zelf is de band met het orkest bijzonder persoonlijk: “Toen ik in 2010 naar Nederland kwam, werd ik net aangetrokken door de rijke HIP-traditie van het orkest. Het voelt als thuiskomen om dit pad nu samen verder te bewandelen.”
Artist-in-residence bij AMUZ
Ook AMUZ in Antwerpen haalt Pashchenko in huis, als artist-in-residence voor de seizoenen 2025–2028. Daarmee zet de concertzaal haar traditie voort om toonaangevende musici langdurig te ondersteunen en ruimte te geven voor artistieke verkenning. De aftrap van de residentie volgt al op 2 oktober 2025 met Guess Who – een recital rond Fanny en Felix Mendelssohn, uitgevoerd op een Conrad Graf-piano uit 1836. Andere hoogtepunten zijn Schuberts Schwanengesang met bariton Georg Nigl (16 november 2025) en Mozart-concerti met Il Gardellino (22 februari 2026). AMUZ en Pashchenko hebben al een gedeelde geschiedenis van memorabele uitvoeringen. Denk aan haar Beethoven-sonates, Debussy met Alexander Melnikov of haar Mozart-concerti met Il Gardellino. De zaal ziet in haar een artieste die telkens opnieuw grenzen verlegt.
Een bijzonder luik in Pashchenko’s loopbaan zijn de cineconcerten, een concept dat ze ontwikkelt samen met fluitist en dirigent Jed Wentz. Daarbij versmelten stille films uit de jaren 1920 met live gespeelde pianomeesterwerken van onder meer Franz Liszt, Francis Poulenc en Frédéric Chopin. Recente voorstellingen bewezen hoe de muziek en de beelden elkaar versterken tot een unieke ervaring. Een recensent van de VPRO schreef in 2024: “Pashchenko blaast de personages leven in en laat de straatlantaarns gloeien op de natte straten. De timing is perfect, de muziek lijkt soms te verdwijnen en op te gaan in de beelden.” In 2025 staan Die Büchse der Pandora (G.W. Pabst, 1929) centraal, met voorstellingen in het Muziekgebouw Amsterdam (29 oktober) en bij Piano’s Maene in Ruiselede (23 november).
Concertagenda 2025/26
Pashchenko’s concertseizoen is rijk gevuld, met optredens in heel Europa:
- 23 januari 2026 – Brahms’ Liebesliederwalzer met BachPlus, Concertgebouw Brugge
- 15 en 22 februari 2026 – Mozart-concerti met Il Gardellino, Gent en Antwerpen
- 16 en 17 april 2026 – Beethoven-project met het Orchestra of the Eighteenth Century, Haarlem en Den Haag
- juni 2026 – Bach-concerti op het Klavier-Festival Ruhr en het Mozartfest Würzburg
Daarnaast zijn er recitals met Thomas Oliemans, optredens met Concerto Köln en een tournee in augustus 2026.
Nieuwe opnames bij Alpha Classics
Naast het podiumwerk blijft de discografie van Pashchenko groeien bij Alpha Classics. In 2026 verschijnen onder meer:
- Mozart-concerti nrs. 6, 8 en 18 met Il Gardellino
- Mozart-concerti nrs. 12 en 22 (opname februari 2026)
- Start van de Beethoven-cyclus met het Orchestra of the Eighteenth Century
- Schwanengesang van Schubert met Georg Nigl
- Een opname van capriccio’s, rapsodieën en fantasieën met violiste Patricia Kopatchinskaja
Haar recente album Guess Who – Fanny & Felix Mendelssohn (2025) kreeg lovende recensies, met een Diapason d’Or, vijfsterrenbesprekingen in internationale pers en vermeldingen in The Times en Qobuz. Olga Pashchenko is een van de meest veelzijdige toetsenisten van haar generatie. Ze bespeelt met evenveel overtuiging fortepiano, moderne vleugel, klavecimbel en orgel. Sinds 2010 woont ze in Nederland, waar ze ook verbonden is aan het Conservatorium van Amsterdam. Haar spel wordt geroemd om de combinatie van technische virtuositeit, poëtische verbeelding en een diep historisch bewustzijn. De combinatie van twee prestigieuze residenties, een bomvol concertschema en een reeks internationale releases maken van het seizoen 2025/26 een kantelmoment in haar carrière. Voor het publiek is het een uitgelezen kans om Olga Pashchenko te ontdekken in al haar facetten – als soliste, kamermuzikante, orkestpartner én pionier in vernieuwende formats zoals het cineconcert.