Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Oiseaux tristes

onze nieuwsbrief

Elke donderdag houden we je de hoogte van het laatste nieuws, wedstrijden en concert tips. Schrijf je dus snel in op d enieuwsbrief en mis niets van Klassiek Centraal.

Ik ben niet altijd onverdeeld gelukkig met de creatieve prestaties van de componist en pianist Fazil Say (Ankara, 1970). En dat hij in 2012 door een Turkse officier van justitie werd aangeklaagd nadat Say publiekelijk had beweerd een ‘trotse atheïst te zijn’ en daarbij tevens de islamitische rituelen op de hak had genomen, heeft weliswaar de media ruimschoots gehaald, maar voor de muziekliefhebber heeft dit niet of nauwelijks relevantie.

Het voorliggende nieuwste album van zijn hand, dat de passende titel Oiseaux tristes (naar het gelijknamige tweede deeltje uit Ravels Mirors) meekreeg, maakte op zeker indruk. Ik kreeg gaandeweg dit recital sterk het gevoel dat Say zich met deze muziek werkelijk sterk verbonden voelde en in zijn verbeeldingsvolle interpretatie geen ruimte liet voor buitenissigheden of andere ‘afleidende manoeuvres’. Musiceren in zijn puurste vorm, daar ging het hem duidelijk om. Dat brengt me dan gelijk op mijn enige substantiële kritiek: dat die puurheid behoorlijk wordt ondergraven door Says storende gekreun. De strikt heldere opname laat ook wat dit betreft geen detail onbelicht en hoe beter de weergaveapparatuur, des te meer afleidend het wordt.

Over die opname gesproken: er valt aan de weergave van de sonoriteit en de klankkleuren van deze concertvleugel niets af te dingen, maar wel had ik liever wat meer (akoestische) ruimte rond het instrument waargenomen. Alsof de microfoons een fractie te dichtbij werden geplaatst. Wat tevens het goed hoorbare gekreun van de pianist verklaart (op elektrostatische hoofdtelefoon zelfs dermate storend dat ik er al snel de brui aan gaf).

Voor de puristen zal dit recital ongetwijfeld enigszins slikken zijn, want wie is verknocht aan het klavecimbel in de muziek van François Couperin (in dit geval Livre IV, Ordre XXI, in e-klein) wordt niet alleen geconfronteerd met een (stevige) vleugelklank, maar ook met de door Say daarvoor noodzakelijk geachte aanpassingen.

Dit is van begin tot eind Frans repertoire en daarin toont Say zich een vertolker van groot formaat: dit zijn zonder meer uitvoeringen die niet onderdoen voor die door de groten in dit repertoire, zowel uit het (verre) verleden als het heden. Dubbel jammer dus van dat gekreun…

Deze CD is te koop via Warner Classics. Klik op de knop hierboven om deze aan te kopen en de artiest te steunen. Soms plaatsen we affiliate links op Klassiek Centraal, door via deze links te kopen steunt u ook Klassiek Centraal zonder dat het u extra kost. Maar u steunt wel onze werking.

Details:

Titel:

  • Oiseaux tristes

Wie:

  • Fazil Say (1970)

Uitgevoerde werken:

(F.) Couperin: Pièces de clavecin (Livre IV, Ordre XXI)
Debussy: Suite bergamasque
Ravel: Miroirs

Label / Uitgever:

Referentie:

  • 5054197914881

Barcode:

  • 5054197914881

Lengte:

  • 59'

Datum opnames:

  • 11/2023

Opname locatie:

  • Ahmed Adnan Saygun Sanat Merkezzi, Izmir (Turkije)

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– Advertentie –