Concertgebouw Brugge heeft 2024 afgesloten met uitzonderlijke bezoekerscijfers. Het jaar werd gekenmerkt door een indrukwekkend totaal van 220.806 bezoekers, een absoluut record sinds de oprichting van het kunstenhuis. Hiervan kwamen 100.152 bezoekers voor het artistieke programma en 120.654 voor congressen, bedrijfsevents en gastvoorstellingen georganiseerd door Concertgebouw Events. Deze groei weerspiegelt het succes van een divers artistiek aanbod en de brede mogelijkheden voor zaalhuur.
Een groeiend jong publiek
Met een stijging van 5% in het aantal bezoekers voor de artistieke werking ten opzichte van 2023, bereikt Concertgebouw Brugge een mijlpaal. Het educatieve en participatieve programma trok maar liefst 17.000 deelnemers, een groei van 25%. Vooral jongeren vonden hun weg naar het Concertgebouw: meer dan 19.000 bezoekers waren jonger dan 26 jaar, een absoluut record.
“Deze cijfers tonen aan dat ons publiek de artistieke keuzes waardeert,” aldus Alexander Jocqué, artistiek directeur van Concertgebouw Brugge. “Ik ben enorm trots dat we de kaap van 100.000 bezoekers voor ons eigen programma overschrijden.”
Meer dan 50 voorstellingen waren uitverkocht. Enkele hoogtepunten waren concerten van het London Philharmonic Orchestra, Freiburger Barockorchester en Antwerp Symphony Orchestra met Collegium Vocale Gent. Ook intiemere optredens, zoals die van Isabelle Faust en Boris Giltburg, waren een groot succes. Innovatieve concepten zoals CLUB Surround en muzikale wandelingen door Brugge bleken eveneens populair.
Succesvolle festivals en unieke evenementen
Het internationale festival December Dance trok 6.419 bezoekers, het hoogste aantal sinds 2019. Daarnaast werden er in 2024 tien andere festivals georganiseerd, waaronder GOLD, Motherhood en Raise your voice. Elk festival bracht een unieke combinatie van muziek, dans en participatie.
Concertgebouw Events breekt records
Naast het artistieke programma kende ook Concertgebouw Events een recordjaar met 120.654 bezoekers. In totaal vonden er 220 evenementen plaats, variërend van internationale congressen tot exclusieve bedrijfsevents.
“Bij congressen en bedrijfsevents toonde het Concertgebouw met succes zijn meerwaarde als plek met een ziel,” zegt Katrien Van Eeckhoutte, algemeen directeur van Concertgebouw Brugge. “De combinatie van kunst en events bleek opnieuw een schot in de roos.”
Internationale samenwerkingen, zoals met Visit Flanders en Visit Bruges, versterkten de promotie van Brugge als congresbestemming. Hoogtepunten waren onder meer de IAMA-conferentie, de Generation WOW-conferentie en het EACD-congres, dat werd bekroond met de ICCA Incredible Impacts Award.
Brugge als culturele en zakelijke hotspot
De unieke combinatie van kunst en events heeft Brugge versterkt als bestemming voor zowel culturele als zakelijke bezoekers. Door kunst te integreren in congressen en evenementen, blijft Concertgebouw Brugge een inspirerende plek waar creativiteit en beleving centraal staan.