Met de uitgave van dit album bereikt het Coro Euridice uit Bologna een belangrijk doel in de verspreiding van enkele koorwerken van twee componisten, Ildebrando Pizzetti (*Parma 1880; +Rome 1968) en Giorgio Federico Ghedini (*Cuneo 1892; +Genua Nervi 1965), die aan de top staan van de Italiaanse koormuziek van de 20e eeuw. Helaas komen de meeste van deze meesterwerken zelden voor in concertprogramma’s en zijn ze daardoor weinig bekend. Deze composities zijn stylistisch zeer verschillend, maar hun muzikale kwaliteit vertoont een duidelijk profiel van expressieve diepte en esthetische consistentie van de Italiaanse koormuziek uit het begin van de 20e eeuw. De imposante polyfone structuur van Pizzetti’s Requiem en de ‘Neo-Madrigalismus’ (zoals Massimo Mila de muziekstijl noemde) die Giorgio Federico Ghedini overnam, zijn beide gebaseerd op invloeden van het Gregoriaans chant en op de stilistische modules van het compositief erfgoed van de Renaissance, waarvan de herontdekking de basis vormt van deze muziek.