Het jaarlijkse Kerstconcert van Servus was uitzonderlijk niet Duits-Oostenrijks getint. De flair van organisator Alfons De Leus voerde naar Praag, de stad die al van in de Oostenrijks-Boheemse tijd als “het conservatorium van Europa’ fungeerde.
Zeven ervaren musici en drie uitstekende solisten gaven een beeld van een stemmig ‘Kerstmis in Praag’. Violisten Anna Veverkova en Petr Střižek, altviolist Karel Untermüller, cellist Lukáš Polák, contrabassist Ondřej Śtajnochr, Martin Hybler op keyboard en Tomáš Hobzek vormden de ‘Ultimate W Band’, een cross-over ensemble dat Vilém Veverka in 2019 oprichtte en waarmee hij succesvolle albums als ‘Next Horizon’ en ‘Christmas’ realiseerde.
De solisten waren harpiste Kateřina Englichová, sopraan Alžběta Poláčková en hoboïst Vilém Veverka.
Vilém Veverka… Mechelen ontdekte hem, in duo met Englichová, in 2008. In 2017 confronteerde hij ons met de immens aantrekkelijke maar schandelijk verwaarloosde Franz Vincenz Krommer (Kramarc), tijdgenoot van Mozart. In 2023 charmeerde hij, weer met Englichová. In oktober speelde hij in Hong-Kong samen met Kateřina. In december was Kateřina in Wenen. Nu deden ze Hanswijkkerk vollopen voor een verrassend en gevarieerd programma in een immer wisselende bezetting.
Kerst en het religieuze waren nooit ver: het ‘Ave Maria’ van Schubert maar ook dat van Caccini, ‘Angels Carol’ van John Rutter, ‘Adeste Fideles’ van Wade en de traditionele afsluiter ‘Stille Nacht’ van Gruber. Maar, naast Händel, Mozart, Vivaldi, Barber en Smetana, drongen ook ontdekkingen zich op: werk van Myroslav Skoryk, van Michna von Otradowitz of een innemend Ukraïens kerstlied.
Solo, in duo, met zijn drieën, met of zonder ensemble, het werd een wervelend optreden. Ging het oog vooral naar het feestelijk glitterend kerstrood van de dames, het oor kreeg niet genoeg van het meesterschap van Ververka: hij speelt hobo zoals hij ademt, een klank die doordringt en bijblijft, een schier eindeloze melodielijn, een waterval aan kleine nootjes, het gaat allemaal als vanzelf en met zwier. Veverka kan het zich veroorloven de band te leiden in aan te vuren. De harpconcerti van Händel en Mozart en een heel mooie “Moldau” voor harp solo toonden de zelfverzekerde virtuositeit van Englichová.
Tegen al die overweldigende muzikaliteit optornen bleek, na een bescheiden inzet, geen probleem voor sopraan Alžběta Poláčková. Zij is een ervaren ster bij het Nationaal Theater in Praag, met uitstraling over heel Europa. Ze bracht een ‘Lied aan de Maan’ dat recht naar het hart ging en los stond van alle sentimentele franjes die het vaak belagen. Een dubbel schot in de roos, dat “geschenk aan Alfons De Leus”, zoals Ververka het aankondigde, want symbolisch voor elke Maneblusser. Burgemeester Bart Somers, hoofdsponsor De Wael en pastoor Jan sloten aan bij het enthousiast staand applaus. Veverka en co. zien we zeker nog in Mechelen terug!