Na zijn ECM New Series-debuut met eerste opnames van werken van de Israëlische componist Gideon Lewensohn op “Odradek” (2002), twee daaropvolgende soloprogramma’s en een duo-album met violiste Caroline Widmann (2012), begint pianist Alexander Lonquich nu aan een veel omvangrijkere onderneming samen met het Münchner Kammerorchester: De opname van alle pianoconcerten van Beethoven, gerangschikt in chronologische volgorde. Deze centrale werken uit Beethovens oeuvre documenteren de ontwikkeling van de componist gedurende twee decennia en worden op dit album vastgelegd in indrukwekkende interpretaties.
In zijn gedetailleerde begeleidende tekst bij de cd beschrijft de Duitse pianist deze opnames als “een heel bijzondere ervaring voor zowel spelers als luisteraars. Dit komt omdat de gebruikelijke plaatsing van de individuele werken in een symfonieconcert maar al te vaak het risico loopt om te bevestigen en te versterken wat al traditioneel is, terwijl de chronologische volgorde je bewust maakt van stilistische sprongen in de composities en je Beethovens ontwikkeling laat ervaren als de auteur van deze naar buiten gerichte creaties die zijn pianistische virtuositeit tussen 1790 en 1809 illustreren.”
De concerten werden in januari 2022 opgenomen in de Rathausprunksaal in Landshut.