Een boeiende muzikale ontdekkingsreis met Haydn in zicht, dat was het derde concert in de reeks “Amazing Haydn”. Geen Haydn, tenzij in de toegift van een vinnige, weinig bekende beweging uit een van zijn vele Divertimento’s, wel componisten waarvan de naam, zowel als de muziek verrasten: de Rombergs en de Budweiser Adalbert Gyrowetz, alle drie synoniem voor vlotte, licht verteerbare fluitkwartetten en -kwintetten, door het Ardinghello Ensemble.
Als van al die ontdekkingen één in het gehoor blijft nazinderen, dan was dat het militair getinte appèl waarmee het Kwartet in C van Gyrowetz inzette, op de voet gevolgd door het pittige Rondo uit het Kwintet in G van Bernhard Romberg. Dat ook James Galway en het Danish String Quartet deze muziek waard vinden om uit te voeren, zegt veel over het talent van Bernhard Romberg, die zijn neef Andreas zo dicht benadert, dat dit Opus 1 verscheen als werk van ‘Les Frères Romberg’!
De Ardinghello’s, met hun historische instrumenten van rond 1800, zijn meer dan thuis in de fantasierijke laat-klassieke en vroeg-romantische wereld, die zo dicht tegen Haydn aanleunt. Daarom noemden zij zich naar Frescobaldi Ardinghello, de hoofdfiguur in de briefroman van Wilhelm Heise “Ardinghello und die glücklichen Inseln”, die het utopische Renaissance-droombeeld waarmaakt.
Mede-oprichter en spil van het ensemble is Karl Kaiser, die 23 jaar solofluitist was bij het prestigieuze Freiburger Barokorchester en mee aan de basis lag van het Duitse top-barokensemble La Stagione Frankfurt.
Violiste Annette Rehberger kreeg opleiding van ondermeer Rainer Kussmaul, die een referentie was in de Duitse orkestwereld.
Altviolist Sebastian Wohlfarth deelt regelmatig het podium met sterren als Isabelle Faust, Alexander Melnikov en Jean-Guien Queyras. Altvioliste Anna Kaiser en celliste Annekatrin Beller werken samen met gerenommeerde Duitse ensembles.
Sprong in het bekende
Twee toppers schraagden het concert: Schubert en Mozart. Een mooi doorleefde Quartettsatz D.471 van een jonge Schubert leidde naar hét Fluitkwartet KV.285 van Mozart met zijn onovertroffen Adagio. Einstein noemde het terecht “de mooiste solo ooit geschreven voor fluit”.
Met een compliment van Karl Kaiser voor ‘die wunderbare Kirche’, die Sint-Jan is, en een laatste bewonderende blik op Rubens’ Aanbidding der Wijzen”, werd het uitkijken naar het slotconcert van zondag 3 november dat volledig gewijd is aan religieuze muziek van Haydn.