Deze voorstelling is deels een experiment maar het principe is een beproefd concept waarbij het publiek de playlist van de avond bepaalt: er wordt op voorhand gestemd, maar in de zaal wordt uiteindelijk de definitieve keuze gemaakt tijdens de voorstelling. Elke avond is uniek.
Ruim 20 jaar geleden stapten Lucas Van den Eynde, Nele Bauwens en Tine Embrechts voor het eerst op het podium met hun gloednieuwe programma ‘Jukebox 2000’. Het publiek kon uit 100 Nederlandstalige liedjes en melodietjes uit Vlaanderen en Nederland een keuze maken: alle stijlen en smaken passeerden de revue: van Louis Neefs tot Marva, van Willeke Alberti tot Gorki. Een mega succes werd het!
Het heeft lang geduurd vooraleer iemand op het idee kwam om hetzelfde uit te proberen met klassieke muziek én ook dat is een schot in de roos. De voorstellingenreeks langs culturele centra en gemeenschapscentra startte op 13 september in GC De Wildeman in Herent, wij pikten de laatste voorstelling mee in het CC ‘t Bolwerk in Vilvoorde. Klassieke muziek biedt een breed spectrum van symfonische werken tot intieme liedcyclussen. De begeleiding is minimalistisch: een piano en harp, The Jukebox String Quartet, vocaliste is sopraan Liesbeth Devos, actief als opera-en liedzangeres. U weet meteen op welk segment uit het klassiek repertoire de nadruk ligt.
Masters of Ceremony: Clara Cleymans en Warre Borghmans praten de verschillende composities aan elkaar en weten voor sfeerschepping te zorgen. Warre Borghmans gaat daarbij soms een beetje in overdrive. Clara Cleymans etaleert met verve al haar talenten demonstreert een split, zingt duetten en schuift mee achter de piano voor een quatre main. Een gratieuze en sprankelende vrouw.
Het publiek kon vooraf zijn voorkeur via een stemformulier op de site van Classical Jukebox uitbrengen om bepaalde composities te spelen. De twee werken met het hoogste aantal voorkeurstemmen werden weerhouden. Live in de zaal valt de beslissing welke van de twee het haalt. Warre Borghmans draagt een blauwe outfit, Clara Cleymans een rode. De instrumentalisten een mengeling van beide kleuren. Beide acteurs vertellen wat over de componist en de inhoud van het werk en voeden de verbeelding van het publiek. Dat doen ze met lijf en leden. Het publiek beslecht met een blauwe of rode kaart de lucht in te steken wat er uiteindelijk gespeeld/gezongen wordt.
Het duurde slechts een handvol noten of het publiek was helemaal mee. Uit de muziek spat de levensvreugde of melancholie. Als openingsnummer de ‘Ouverture uit Le nozze de Figaro’ van Mozart. Liesbeth Devos bijt zich vervolgens vast in een melancholisch lied van Richard Strauss. Dan moest gekozen worden uit twee Belgische composities van enerzijds Lodewijk Mortelmans en anderzijds Jan Van Roost. Zijn pittige en dansante compositie ‘Rucudim’ krijgt de voorkeur. Het leunt sterk aan bij klezmer, de Joodse uitbundige bruiloftsmuziek.
Tijdens ‘Classical Jukebox’ werd ook ruimte gecreëerd voor jong plaatselijk talent dat zo wat podiumervaring kan opdoen. In Vilvoorde werd in de muziekacademie de 13-jarige violiste Gitte Germain geselecteerd. Ze brengt een kort meesterwerk van E. Elgar ‘Salut d’Amour’.
Vervolgens is de romantische aria aan zet met een aria van Vincenzo Bellini, in een indrukwekkende en ontroerende interpretatie van Liesbeth Devos.
Het publiek mocht ook een favoriet instrumentaal werk kiezen. De keuze viel op het huzarenstuk van Niccolo Paganini ‘Moto Perpetuo’. Max Lohse, eerste violist bij Opera Ballet Vlaanderen demonstreert de virtuoze beheersing van zijn instrument. Gefascineerd kijk je toe naar de vingervlugge zetting die deze compositie vereist.
Een moeilijke keuze werd het tussen het “Stabat Mater van Pergolesi en ‘Erbarme dich’ van Bach. Twee ontzettend mooie klassiekers. Het publiek koos bijna unaniem voor de bekendste aria uit de Mattheus-Passie van Bach. Aria die de luisteraars van Klara naar de 1ste plaats van de Klara top-100 stemden vorig jaar. ‘Spiegel im Spiegel’ van Arvo Pärt werd naar de 2de plaats verwezen. Deze veelzijdige en uitdagende aria wordt op een gevoelvolle manier vertolkt door Liesbeth Devos. Ze weet het hart te raken.
Er zit een mooie opbouw in de avond. Serene en spitante composities wisselen af. Wordt het instrumentaal werk van Mozart of Ravel? De laatste wint het pleit met zijn enige ‘Strijkkwartet’ waarin veel pizzicato verwerkt zit.
Clara Cleymans waagt zich samen met Liesbeth Devos aan het grappige duet van twee katten ‘Duetto buffo di due gatti’ van Rossini.
Pianist Bart van Caenegem vertolkt de ‘2de Rapsodie van Brahms’. Technisch zuiver, maar er zit weinig bezieling in zijn vertolking.
Als laatste vocaal werk was er nog de keuze tussen ‘O mio babbino caro’ van Puccini of het wulpse ‘Meine Lippen sie küssen so heiss’ uit de operette Giuditta van Léhar. Liesbeth Devos’ stem gaat de hoogte in, houdt de noten vast en streelt ze. Ze slaagt erin te prikkelen, amuseren en ontroeren.
‘Classical Jukebox’ eindigt met een medley van een reeks oorwurmen uit het klassieke repertoire. De avond eindigt met de allures van Night of the Proms, met lichtjes in de zaal die op het ritme van de muziek heen en weer bewegen, handgeklap en samenzang.
Een dynamische avond getuigend van de muzikale rijkdom waarin fascinerende muzikale werelden verkend werden.