De Italiaanse sopraan Anita Cerquetti (1931-2014) was een fenomeen. Haar operacarrière begon in 1951 in Spoleto – als Aida (!) – en bracht haar naar de grootste operahuizen ter wereld om in 1960 in Nederland te eindigen. Na slechts negen seizoenen trok de toen 29-jarige zangeres zich terug van het podium naar haar privéleven. De redenen hiervoor zijn vandaag de dag nog steeds niet helemaal duidelijk; in een interview verklaarde de zangeres dat ze niet langer wilde worden blootgesteld aan de stress en tijdsdruk van het moderne opera leven
De stress en druk van het moderne opera leven.
Er zijn slechts twee commerciële opnames van haar, beide uitgebracht door Decca in 1957. De prima donna werd echter een studiocarrière ontzegd: in die tijd werden de grote sopraanrollen door de platenmaatschappijen helaas toegewezen aan Maria Callas of Renata Tebaldi. Maar dankzij talloze bewaard gebleven live-opnamen werd ze in plaats daarvan de “Koningin van de Piraten”, wiens semi-illegale tot illegale opnamen al vroeg als bijzondere schatten op de zwarte markt circuleerden onder zang- en operaliefhebbers
Op de zwarte markt. De redenen hiervoor zijn begrijpelijk: Omdat hier een stem ligt die pure sensualiteit uitstraalt in de meest weelderige vrouwelijkheid. Omdat deze stem een van de mooiste is die de opera ooit heeft gehoord; nooit agressief, scherp, schel, maar rond, zacht, lyrisch, empathisch. Deze stem is praktisch gemaakt voor Giuseppe Verdi’s romantische heldinnen – voor de zacht swingende, melancholische melodische bogen van Ernani en Vespri Siciliani-Elvira, het
Gemaskerd Bal-Amelia, Don Carlo-Elisabetta, Forza del destino-Leonore, zelfs voor de machtige octaafsprongen van de imperieuze Nabucco-Abigaille. Ter gelegenheid van de 10e verjaardag van haar dood wordt deze box uitgebracht, ter ere van de onvergetelijke Anita Cerquetti als de meest vooraanstaande Verdi-vertolkster van haar tijd.
De stress en druk van het moderne opera leven.
Er zijn slechts twee commerciële opnames van haar, beide uitgebracht door Decca in 1957. De prima donna werd echter een studiocarrière ontzegd: in die tijd werden de grote sopraanrollen door de platenmaatschappijen helaas toegewezen aan Maria Callas of Renata Tebaldi. Maar dankzij talloze bewaard gebleven live-opnamen werd ze in plaats daarvan de “Koningin van de Piraten”, wiens semi-illegale tot illegale opnamen al vroeg als bijzondere schatten op de zwarte markt circuleerden onder zang- en operaliefhebbers
Op de zwarte markt. De redenen hiervoor zijn begrijpelijk: Omdat hier een stem ligt die pure sensualiteit uitstraalt in de meest weelderige vrouwelijkheid. Omdat deze stem een van de mooiste is die de opera ooit heeft gehoord; nooit agressief, scherp, schel, maar rond, zacht, lyrisch, empathisch. Deze stem is praktisch gemaakt voor Giuseppe Verdi’s romantische heldinnen – voor de zacht swingende, melancholische melodische bogen van Ernani en Vespri Siciliani-Elvira, het
Gemaskerd Bal-Amelia, Don Carlo-Elisabetta, Forza del destino-Leonore, zelfs voor de machtige octaafsprongen van de imperieuze Nabucco-Abigaille. Ter gelegenheid van de 10e verjaardag van haar dood wordt deze box uitgebracht, ter ere van de onvergetelijke Anita Cerquetti als de meest vooraanstaande Verdi-vertolkster van haar tijd.