De familie Sainte-Colombe blijft tot op de dag van vandaag een mysterie: De voornaam en afkomst van de vader, die les gaf aan Marin Marais en talloze stukken componeerde voor één of twee violen, zijn gehuld in de duisternis van de geschiedenis. Dezelfde onduidelijkheid heerst over zijn zoon of zonen: archiefstukken tonen enkele sporen van hem in Londen en Edinburgh rond 1700, maar alles wat echt over hem bekend is, komt uit de Pièces de viole die hier zijn opgenomen; deze vijf danssuites in de Franse stijl, waaronder een ‘Tombeau pour Mr de Sainte-Colombe le père’, zijn bewaard gebleven in een niet-authentiek manuscript. De hier gepresenteerde versie breekt met de gebruikelijke interpretaties van deze pièces de viole, omdat het een reconstructie van een basso continuo partij bevat, zoals gebruikelijk was in werken van componisten van de generatie van de zoon. De overgeleverde niet-autograaf bron geeft de algemene indruk dat er iets ontbreekt in de harmonische structuur, een tekort dat hier wordt aangevuld door deze nieuwe basso continuopartij. Gereconstrueerd in de muzikale taal en stijl van die tijd, lijkt de muziek van Sainte-Colombe’s zoon hier weer tot leven te komen; deze stukken hebben niet alleen hun volledige betekenis teruggekregen, maar onthullen ook een sublieme muziek.