“De vijf stukken op deze opname zijn het resultaat van een uitgebreide fascinatie voor en verkenning van Shakespeare’s Hamlet”, schrijft Brett Dean in zijn inleidende tekst, om vervolgens uit te leggen dat de intentie van dit programma is om “een sonische verkenning te zijn van de ruimtes, sferen en archetypes van emotie en karakter in en door middel waarvan de tragedie van Hamlet zich ontvouwt”. Deze werken komen, elk op hun eigen manier, uit een opera, Deans interpretatie van het Hamlet-thema, die in 2017 in première ging.
“And once I played Ophelia” voor sopraan en strijkers richt zich op het vaak verkeerd ingeschatte karakter van Ophelia. “Rooms of Elsinore” voor altviool en piano, hier gespeeld door de componist, voelt aan als een drone die over kasteel Elsinore vliegt, de veronderstelde setting van het toneelstuk, en van kamer naar kamer beweegt. “Gertrude Fragments” voor mezzosopraan en gitaar voelt aan als een eerbetoon aan de luitkunst – die ontstond in de tijd van Shakespeare – en richt zich op het complexe karakter van Hamlets moeder Gertrude. “Confessio” voor basklarinet solo onderzoekt de monoloog van Hamlets berouwvolle oom Claudius en verkent de mogelijkheden van het instrument. Tot slot brengt “The Players”, een concerto voor accordeon en klein orkest, de scènes van de spelers uit de eerste akte van Dean’s opera opnieuw onder de aandacht.
Een fascinerende muzikale verkenning van dit meest iconische literaire meesterwerk.