Pene Pati is net zo thuis in de Italiaanse als in de Franse opera, en de toptenor uit Samoa bewijst dit nog maar eens op zijn tweede Warner-album. “Nessun Dorma”: de titel alleen al verraadt dat dit een geweldige opera is – een contrasterende juxtapositie van klassiekers en nog niet eerder ontdekte schatten, die de zanger met het “onmiskenbaar heldere, heerlijk zonnige timbre” (Opera Magazine) viert samen met het Orchestre National Bordeaux Aquitaine en zijn vrouw, sopraan Amina Edris, en zijn broer en tenor-collega Amitai. “Het is altijd een uitdaging om een album samen te stellen dat je eigen verhaal als artiest vertelt en je ontwikkeling als muzikant en zanger vastlegt,” zegt Pene Pati over het conceptuele werk dat hij deed in de aanloop naar de opname. De “emotionele reis” die hij hier beschrijft begint met de gelijknamige superhit “Nessun dorma” uit Giacomo Puccini’s Turandot, de belichaming van het triomfantelijke tenorgebaar. Nauwelijks minder populair zijn de aria’s uit Puccini’s La bohème, Verdi’s Macbeth en Massenet’s Werther, die in de loop van het album minder bekende meesterwerken van grote Italiaanse en Franse operamakers als Mascagni’s L’Amico Fritz of Donizetti’s Dom Sébastien ontmoeten. Met Saverio Mercadante en Ernest Guiraud geeft Pati ook een stem aan componisten wier muziek weinig bekend is bij het hedendaagse publiek, maar des te meer de moeite waard is om naar te luisteren. Er is ook een wereldpremière opgenomen: een onbekende versie van de aria “Et toi, malheureux Faust – C’est l’enfer qui t’envoie” uit Gounods Faust. Het bewijs dat zelfs populaire opera’s nog vol verrassingen kunnen zitten.