Het was een blij weerzien met de deelnemers aan de vierde editie van Piano LAB in Alden Biesen. Een week lang hadden 18 jonge pianisten en hun 5 lesgevers het beste van zichzelf gegeven.
Het was hard werken tijdens de individuele lessen en de workshops. En oefenen, want er waren Maene-piano’s in overvloed. Maar ook ontspannen: foot, bowling, fietsen, zwemmen, het kon allemaal, ook al waren sommige sportieve prestaties niet altijd ideaal voor pianistenvingers en -spieren.
Nu was het feest. Er was zon, veel zon. En dat maakte dat ze extra enthousiast en feestelijk oogden. Van de 18 waren er 9 geselecteerd om in de Kapelzaal op te treden. De anderen hadden ervóór al hun vorderingen kunnen tonen.
Bravo!
Het begon heel braafjes met het Largo uit de Pianosonate No.17, waarna de 16-jarige Chinese Sihan Hu – zij kon de hele week op de zorgzame aanwezigheid van haar moeder tellen – in het Allegro een beheerste “Tempest” ontketende. Victoria De Roeck, opvallend in knalgeel vest en zwarte pantalon – moet kunnen in deze heerlijke culturele erfgoedinstelling van de Vlaamse Overheid -, bracht rust en sereniteit met haar Sonetto 104 del Petrarca van Liszt.
Homogeniteit en evenwicht bepaalden de uitvoering die Floris Van den Ende gaf van Chopin’s Mazurka Op.59 No 1.
Veel minder toegankelijk is de Piano Sonata van Henri Dutilleux. De interpretatie van “Choral and Variations” hieruit door Yuxuan Chen was tegelijk overtuigd en overtuigend.
Aude Van De Keere, in stijlvol zwart, zette het begin van de Tweede Pianosonate, dat Schumann “So rasch wie möglich” wilde, vrij voorzichtig in en opende de weg naar felle contrasten, zoals die het leven van Schumann ooit tekenden.
Nog een afgestudeerde aan het Conservatorium van Antwerpen, energieke Brecht Valckenaers, pakte uit met Skriabin. Van zijn Piano Sonata No.4 transformeerde het meesterlijk inlevingsvermogen van Brecht het onwezenlijke en het grillige in een meer dan genietbare belevenis.
De gave, sprankelende “Jeux d’eau” van Ravel door Ziyue Tan kaderden perfect in het waterrijke decor van de Grote Commanderij met haar Engelse en Franse tuinen.
Qianti Chen liet zich niet afschrikken door de gevreesde “Scarbo” uit “Gaspard de la Nuit” van Ravel, niet altijd evenwichtig maar wel effectrijk en vol onverwachte passages.
De kers op de taart kwam van de blonde Duitse Hanna Schwalbe. Ze leek zo weggeplukt uit een Hamilton-fotoboek. Van bij de eerste noten van het weinig bekende “Scherzo & Marsch” van Liszt voerde zij het publiek in de fantasievolle wereld van de componist die lesgeefster Charlotte Hu tijdens haar workshop “An emotional and spiritual journey through Liszt’s piano music” belicht had.
Toen kregen alle deelnemers een diploma uit de handen van hun leraars.
Dankbaar afscheid
De receptie in de Orangerie was de ideale gelegenheid om plannen en projecten uit te wisselen. En om dankbaar afscheid te nemen. Vooral van de innemende, immer aanwezige mevrouw Ludwine Beuckels, die zich niet enkel als “tourneuse de pages” maar vooral als “Piano Mom” met haar zorgende kracht onmisbaar had gemaakt. Net als in een laboratorium, hadden geduld, know-how en gedrevenheid vooruitgang gebracht.
De gevestigde meesters wachten andere masterclasses. Dat is zo voor Cyprien Katsaris: eerst in het Spaanse Vigo, daarna in Pescara. De charmante Charlotte Hu reist via Londen naar haar thuisland als artistiek directeur van PYPA (Philadelphia Young Pianists’ Academy), die tussen 27 juli en 4 augustus beroep doet op grote namen, waaronder onze eigen Jean-Claude Vanden Eynden.
Florian Noack heeft een nieuwe afspraak met Liebrecht Vanbeckevoort in Knokke-Heist, waar hij op 25 juli in het kader van Klassiek Leeft Meesterlijk voor een uitverkochte zaal met het Quatuor Van Kuijk zal optreden.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.