Op zondag 14 juli vond in de sfeervolle Onze-Lieve-Vrouwkerk in Kortenberg een bijzonder toonmoment plaats: ‘Melisma’, uitgevoerd door het koor Melpomene onder de bekwame leiding van Jan Melaerts. Het concert was de afsluiting van een intensieve vijfdaagse stage waarin het koor zich verdiepte in de ‘Lamentatio prima primi diei’, de ‘Lamentatio secunda primi diei’ en de ‘Confitebor tibi Domine’ van de late renaissancemeester Orlandus Lassus, en de ‘Missa super Confitebor tibi Domine’ van zijn tijdgenoot Philippus de Monte.
Lassus en de Monte, beiden componisten uit de 16de eeuw, componeerden deze meesterwerken respectievelijk voor het hof van Beieren en Innsbruck. Het koor bracht deze complexe stukken met grote precisie en passie ten gehore, wat getuigt van hun toewijding en de doeltreffende begeleiding van Melaerts. De dirigent had geen klassieke concertante ambities; in plaats daarvan draaide het om het diep doorleven en overbrengen van de oude muziekcultuur, en het aanwakkeren van enthousiasme voor toekomstige projecten.
Een opmerkelijk aspect van dit toonmoment was de begeleiding door Marie-Ange Boost op het orgel, die met haar meesterlijke spel een extra dimensie aan de uitvoering gaf. De uitdaging voor de zangers om te intoneren op de Valotti-stemming van het orgel werd glansrijk overwonnen. Dit vereiste een voortdurende focus en multitasking van de zangers, wat zij echter zonder moeite leken te volbrengen.
Het publiek beloonde de uitzonderlijke prestaties van het koor met een zeer uitbundig applaus. Ook de ‘encore’ werd met luid gejuich ontvangen, wat de waardering en bewondering van de toehoorders duidelijk maakte.
Het toonmoment ‘Melisma’ was niet alleen een showcase van vocale vaardigheid en muzikale integriteit, maar ook een bewijs van de diepe verbinding die oude muziek kan creëren tussen uitvoerders en luisteraars. Het koor Melpomene, onder de bezielende leiding van Jan Melaerts, heeft een bijna tastbaar klankbeeld van dit rijke oeuvre weten te veroveren en over te brengen. Dit concert smaakt naar meer en wekt ongetwijfeld enthousiasme voor toekomstige muzikale avonturen.