In de opera en danswereld is septembermaand lijstjesmaand. Dan presenteert de internationale vakpers haar oordeel over het voorbije seizoen. Ook dit jaar scoort Opera Ballet Vlaanderen hoog in verschillende categorieën met dansers, solisten en producties.
Elk jaar rond deze tijd vragen de vaktijdschriften Opernwelt en Dance Europe aan de internationale recensenten naar hun beste ervaringen van het voorbije seizoen. Het levert – een beetje vergelijkbaar met culinaire gidsen – lijstjes op waar de opera en de danswereld naar uitkijkt.
Want opvallen tussen alle opera- en dansproducties van Moskou tot New York is geen sinecure. Het aantal operavoorstellingen wereldwijd alleen al schommelt jaarlijks rond de 25.000 voorstellingen. Ook voor dansers is een vermelding een teken van erkenning.
De premières van de opera Les Bienveillantes en van de dansproducties Bach Studies en Furioso sprongen daar vorig seizoen tussenuit aldus de internationale kenners.
De controversiële wereldcreatie Les Bienveillantes van componist Héctor Parra en librettist Klaus Handl gebaseerd op de gelijknamige roman van Jonathan Littell kreeg in de indrukwekkende regie van Calixto Bieito bij zijn wereldpremière al heel wat positieve recensies. Nu wordt het de wereldpremière van het jaar genoemd. Ook Peter Tantsits die op onnavolgbare wijze de hoofdrol van SS’er Max Aue creëerde, is bij heel wat critici blijven hangen en wordt nu nogmaals en terecht geprezen als ‘Beste vertolking’.
Ook het Koor van Opera Ballet Vlaanderen wordt meermaals geprezen en het hele huis wordt door menig internationaal journalist beschouwd als het “beste operahuis”. Vorig jaar won Opera Ballet Vlaanderen ook al de titel van Best Company tijdens de International Opera Awards.
Ballet- en dansjournalisten vonden dan weer de wereldcreatie Bach Studies van de Amerikaanse sterchoreograaf Benjamin Millepied en het virtuoze Furioso van Meryl Tankard – waarbij de dansers aan touwen over het podium kliefden – dé “premières van het jaar”. Een mooie pluim voor het hele gezelschap.
Maar onze dansers krijgen ook individueel waardering van de wereldpers. De prestaties van Ana Carolina Quaresma in Martha Graham’s Chronicle – die haar danscarrière inmiddels heeft beëindigd – en van Mikio Kato (solist) als de gluiperige Hilarion in Akram Khan’s Giselle vielen op.
Ook Aki Saito en Wim Vanlessen worden nogmaals geprezen voor hun afscheidsrollen in Akram Khan’s Giselle en Boléro en worden opgenomen in het lijstje van “Dansers van het jaar” wat een terechte bekroning is voor hun jarenlange partnerschap binnen Ballet Vlaanderen.
Vorig seizoen danste principal Nancy Osbaldeston de rol van Clara in De Notenkraker als gast bij het Bayerisches Staatsballett en wordt daarvoor bij de ‘Beste vertolkingen van een danseres’ tijdens vorig seizoen gerekend. In München danste ze aan de zijde van de wereldster Osiel Gouneo.
Als kanttekening feliciteren we ook nog de Litouwse sopraan Asmik Grigorian die door Opernwelt werd uitgeroepen tot “Zangeres van het jaar”. Asmik vertolkte bij ons met veel verve de rollen van Judith in De Burcht van Hertog Blauwbaard (2013-2014) en vorig seizoen Rachel in La Juive.
Deze erkenningen zijn een uitstekende begin van ons nieuwe seizoen dat in het teken staat van 50 jaar Ballet Vlaanderen, 5 jaar Sidi Larbi Cherkaoui, de nieuwe artistieke leiding opera van Jan Vandenhouwe en onze nieuwe muziekdirecteur Alejo Pérez.
med. Wilfried Eetezonne, persverantwoordelijke Opera Ballet Vlaan deren