***** Mozart had zijn favoriete klarinettist en zo had ook Carl Maria von Weber zijn uitgelezen speler van dit in die tijd nog redelijk jong instrument. Heinrich Bärmann was een in heel Europa gegeerd klarinetspeler en was zeer nauw bevriend met Weber. Die vriendschap leidde tot vruchtbare composities die in samenwerking tussen componist en instrumentalist ontstonden.
De werken voor klarinet van Carl Maria von Weber kennen we vandaag de dag behoorlijk goed. Ze zijn kernrepertoire, net als ‘het’ klarinetconcerto van Mozart. Of Weber door Mozart geïnspireerd werd, laat ik in het midden. Hij werd in elk geval geïnspireerd door het talent van Bärmann, en wij mogen dankbaar zijn, want tot op vandaag genieten talloze mensen van de fijne werken die Weber en Bärmann samen tot stand brachten. Bärmann componeerde trouwens ook wat. Niet al te veel, maar toch.
Roeland Hendrikx, de Heinrich Bärmann van onze tijd, nam enkele klarinetwerken van Carl Maria von Weber ter hand en samen met zijn ensemble, het Roeland Hendrikx Ensemble, heeft hij Weber en Bärmann opnieuw verenigd en wel op CD.
Het schijfje muziek opent met het Quintet in B-Dur ‘Grand Quintetto, Op. 34’ van von Weber. Wie het nog niet kent, zal het na het beluisteren van deze CD snel kunnen meeneuriën want Weber schreef zeer toegankelijke en vlotte melodieën die je wel graag moet horen en die je meeslepen in al datgene waar de romantiek voor staat. Een klein half uur duurt het Grand Quintetto, een half uur dat de luisteraar van deze gekke tijd vol stress in de teletijdsmachine die Roeland Hendrikx zijn klarinet is, teruggebracht wordt naar de Duitse koninkrijken uit het begin van de 19de eeuw. Beeld je zo een van die vele barokke paleizen met concertzaal in, veel goud en krullen aan de plafonds, zetels in Louis de zoveelste stijl bekleed met rijk geweven stof, een tafel met het lekkerste dat de pot kan schaffen voor de adellijke dames en heren die al smikkend en smakkend naar de muziek luisteren. Daar wil je toch bij zijn? Alleen, een half uur mag het niet duren. Dat is te weinig en dus krijg je op de CD nog meer lekkers, niet eetbaar alhoewel, het is geestelijk voedsel. Het Grand Duo Concertant Op. 48 eveneens van von Weber. De klok telt er twintig minuten genieten bij. De luisteraar van de CD geniet. Anders is onmogelijk. En dat de musici genoten bij het opnemen van deze CD, daar is geen twijfel over mogelijk.
Weber krijgt nog een derde stuk schoonheid waar de klarinet centraal staat met zijn een goede 15 minuten durend ‘Variations’ Op. 33. Nu moet je wel willen meezingen want dit werk is een variatie op een thema uit de opera Silvana, eveneens van Carl Maria von Weber.
Afronden doet deze hartverwarmende CD met het Adagio in Des Dur van Heinrich Bärmann. Bekijk het als het dessert van deze realisatie, vijf minuutjes extra en ook deze smaken als een kers op de taart. Een taart door meesterbakkers gemaakt, met name Alexei Moshkov (viool), An Simoens (viool), Sander Geerts (altviool), Anthony Gröger (cello) en Liebrecht Vanbeckvoort (piano) samen met en onder leiding van Roeland Hendrikx (klarinet).
In de rand vermelden we graag dat het inlegboekje viertalig is: Nederlands, Frans, Duits en Engels. Ook dat is mooi meegenomen vooral omdat onze rijke, oude taal meer en meer genegeerd wordt bij uitgaves van CD’s.
- WAT: Carl Maria von Weber & Heinrich Bärmann, klarinetwerken
- WIE: Roeland Hendrikx Ensemble
- UITGAVE: Et’Cetera – KTC 1588 – 2018
- BESTEL HIER