Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Meerdere winnaars bij Aria Borealis Bodø

De eerste editie van Aria Borealis Bodø bood een aantrekkelijke mix van een internationale zangwedstrijd voor oude muziek, een festival en een viering van de wereldwijde muzikale gemeenschap (24 juni – 2 juli 2022).

Na negen dagen van grootschalige muzikale bijeenkomsten, concerten en twee rondes van de internationale zangwedstrijd, is het duidelijk dat er veel winnaars zijn bij Aria Borealis Bodø: “Er is gewoon zo’n hoog niveau onder de deelnemers dat we blij zijn dat er meerdere prijzen te verdelen waren”, zegt Rasmus Adrian, CEO bij Stormen Konserthus en juryvoorzitter van het Aria Borealis Bodø Internationaal Concours voor Oude Muziek Zangers.

De jury, het publiek (zowel in de zaal als online) en zelfs de betrokken orkesten konden zelf een winnaar kiezen van het concours, dat op maandag 27 juni en zaterdag 2 juli plaatsvond in de Noorse stad net ten noorden van de poolcirkel. De Oostenrijkse sopraan Johanna Rosa Falkinger kreeg de eerste prijs van de jury in de eerste ronde van het concours, en de Britse tenor/haute-contreur Kieran White won de eerste prijs in de tweede ronde. De volledige prijzenlijst ziet er als volgt uit:

Eerste ronde – Prijs van de Jury:

  • 1e prijs: Johanna Rosa Falkinger (sopraan), Oostenrijk
  • 2e prijs: Camilo Delgado Díaz (tenor), Colombia
  • 3e prijs: Jorge Armando Martínez Escutia (bariton), Mexico

Tweede ronde – Prijs van de Jury:

  • Kieran White (tenor/haute-contre), Verenigd Koninkrijk

Orkestprijzen:

  • Barokkanerne: Johanna Rosa Falkinger (sopraan), Oostenrijk
  • Concerto Copenhagen: Johanna Rosa Falkinger (sopraan), Oostenrijk
  • Finnish Baroque Orchestra: Johanna Rosa Falkinger (sopraan), Oostenrijk
  • Drottningholm Baroque Ensemble: Johanna Rosa Falkinger (sopraan), Oostenrijk

Publieksprijs:

  • Jorge Armando Martínez Escutia (bariton), Mexico

De jury van het concours bestond uit de Britse sopraan Dame Emma Kirkby, de klavecinist en artistiek directeur van Concerto Copenhagen Lars Ulrik Mortensen, de directeur van Theater an der Wien Stefan Herheim, de Finse sopraan Tuuli Lindeberg en de Zweedse tenor Anders J. Dahlin.

Talentontwikkeling

De Aria Borealis Bodø International Competition for Early Music Singers ging enkele maanden voor het festival zelf van start, met maar liefst 127 jonge zangers die zich inschreven. Na de eerste digitale rondes werden uiteindelijk acht deelnemers van over de hele wereld geselecteerd om in juni naar Bodø af te reizen voor nog twee rondes – met de extra mogelijkheid om hun talent verder te ontwikkelen.

© Theresa Pewal

De Oostenrijkse sopraan Johanna Rosa Falkinger gaf haar reactie op de wedstrijd: “Ik ben zeer vereerd dat elk orkest mij als favoriet heeft geselecteerd en ook zeer dankbaar voor de eerste prijs van de jury in de eerste ronde, vooral omdat het dankzij de juryleden Tuuli Lindeberg en Emma Kirkby is dat ik vier jaar geleden mijn weg naar Oude Muziek heb gevonden. Het was geweldig om de kans te krijgen je eigen programma te presenteren, te werken met een toneelregisseur en begeleid te worden door zulke grote en gerenommeerde orkesten van de Noordse Barokscene. In Bodø ervoer ik een geweldige sfeer van samenwerking, inspiratie en dromen waarmaken!”

De 21-jarige Jorge Armando Martínez Escutia, uit Mexico, heeft ook erg genoten van zijn ervaring in Bodø: “Dit is de droom. Mijn idolen zoals Emma Kirkby ontmoeten en professioneel optreden is fantastisch. Bovendien hebben we zo veel goede begeleiding en training gekregen samen met zeer bekwame muzikanten, wat zeldzaam is,” zegt hij. Hij is ook verliefd geworden op de middernachtzon en de rust die hij in Bodø heeft gevonden. “Het is hier zo mooi en ik kan me hier echt ontspannen. Ik zou hier graag willen wonen”, voegt hij eraan toe.

© Gerorgina Muñoz Ibàñez

De Aria Borealis Bodø International Competition for Early Music Singers wordt geprezen voor het creëren van een omgeving rond de zangers die wordt gekenmerkt door samenwerking en ontwikkeling in plaats van stress en wedstrijdzenuwen. “Het ging erom samen te werken en muzikale ontmoetingen te creëren waardoor zowel de artiesten als de muzikale interpretaties zich konden ontwikkelen, en het is goed om te zien dat dit precies is wat er is gebeurd. We hebben een geweldige ontwikkeling gezien bij de zangers tijdens de wedstrijdrondes,” zegt Rasmus Adrian.

De hele wereld in Bodø

Bodø, dat al lang bekend staat om zijn adembenemende landschap, heeft zijn internationale profiel zien stijgen sinds het werd uitgeroepen tot Culturele Hoofdstad van Europa voor 2024. Vorige week bracht de inaugurele Aria Borealis Bodø meer dan honderd muzikanten samen voor workshops, sessies, concerten en zelfs een zomerprogramma voor jonge muzikanten. Optredens waren er onder meer van L’Arpeggiata en Christina Pluhar, luitist Rolf Lislevand, ster van de Noorse volksmuziek Berit Opheim, bandoneonspeler Per Arne Glorvigen en componiste Maja Ratjke met Noords Affect.

Het festival is een baanbrekende samenwerking tussen het Stormen Cultuurcentrum van Bodø, een concertzaal, bibliotheek en multifunctionele uitvoeringsruimte die in 2014 werd geopend, en Nordic Baroque Scene, een netwerk dat wordt gevormd door de vier vooraanstaande Noordse barokorkesten Concerto Copenhagen, Finnish Baroque Orchestra, Drottningholm Baroque Ensemble (Zweden) en Barokkanerne uit Noorwegen. Volgens de organisatoren is Aria Borealis precies geworden wat ze ervan hadden gehoopt. “We zijn erin geslaagd een muzikale ontmoeting tot stand te brengen tussen musici en zangers uit de hele wereld. Mijn indruk is dat het heel gunstig heeft uitgepakt dankzij deze innovatieve wedstrijdvorm, waarin mentorschap, samenwerking met de orkesten en minder concurrentiedruk centraal stonden,” aldus Mari Giske van Nordic Baroque Scene.

Nu beginnen ze met de planning van de volgende editie van de competitie en het festival, dat zal plaatsvinden tijdens Bodø’s jaar als culturele hoofdstad. “We streven ernaar het succes in 2024 te herhalen en ik hoop dat het nog groter kan worden. Dit zou een internationale top voor barokmuziek kunnen worden,” zegt Giske. Rasmus Adrian is vooral blij dat hij dit in Bodø heeft bereikt: “Het lijdt geen twijfel dat we Noorwegen op zijn best hebben kunnen laten zien en onze stempel hebben gedrukt als een belangrijke en talentvolle culturele kracht in de regio. We hebben hier een internationaal evenement neergezet. Nu ben ik moe, maar ook blij en trots.

Details:

Titel:

  • Meerdere winnaars bij Aria Borealis Bodø

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –

© 2024 klassiek-Centraal.be - Alle rechten voorbehouden.